09. 02 2015 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Vojna s karcinogénmi pokračuje! Diesel bez filtra by sa nemal dostať na cesty

Ministerstvo dopravy ide tvrdo po majiteľoch dieselových áut, ktorí si dali odstrániť filter pevných častíc.

Boj proti karcinogénom pokračuje
Boj proti karcinogénom pokračuje Foto: TV Markíza,

Vojna s karcinogénom pokračuje. Ministerstvo dopravy ide tvrdo po majiteľoch dieselových áut, ktorí si dali odstrániť filter pevných častíc. Ten je pre naftové motory vyrobené od roku 2010 povinnosťou. Majiteľom však často upcháva výfuk a drahú výmenu v servise niektorí vyriešia navždy - jeho odstránením.

Tento problém s naftovými motormi mal byť od roku 2010 podľa Bruselu minulosťou. Automobilkám prikázali inštalovať takzvané DPF filtre aby zachytávali karcinogény, ktoré potom vdychujú ľudia v mestách a obciach.

Filter pri jazde v meste nečistotu zachytí a na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti vypustí von. Pri vysokej rýchlosti si vypýta viac nafty a vypáli nahromadené nečistoty. To všetko vypustí do ovzdušia mimo mesta. „Aspoň pár minút mu dovolíme pracovať v plnej záťaži, keď vznikajú vyššie teploty a práve tieto filter očistia," povedal dopravný expert Alexander Štefuca.

Tí čo sa ale na diaľnicu nedostanú a jazdia len po meste začali hromžiť. Autá sa im začali kaziť a v servise sa dozvedeli že výmena filtra stojí od tisíc do tri tisíc eur. Odstránenie filtra od 200 do 500 eur. Odstránenie filtra je najjednoduchšie riešenie za ktoré platíme všetci svojím zdravím, má totiž zachytávať rakovinotvorné látky, ktoré dízlové motory produkujú

To či filter je alebo nie je odstránený, nevedia pri súčasných normách odhaliť ani na emisnej kontrole. A ministerstvo dopravy chce zatlačiť práve tu - sprísnením limitov dymovosti. Potom by sa autá bez filtrov nedostali na cesty.

 

Už ste čítali?


VIAC Z Domáce