Čakáme na výsledky, sledujte volebné štúdio o 23:00h

30. 10. 2018 19:00 | KOŠICE/TV Markíza

Od havárie električky smrti uplynulo 40 rokov. Matka jednej z obetí po nešťastí do nej už nesadla

V osudný deň zomrelo deväť ľudí, ďalší ostali zmrzačení na celý život.

Havária električky 30. októbra 1978 v Košiciach.
Havária električky 30. októbra 1978 v Košiciach. Foto: Najväčšie tragédie Slovenska/TV Markíza

Boli na ceste do práce či do školy, no v rannej električke našli smrť a utrpenie. Dnes uplynulo 40 rokov od nešťastia, ktoré navždy poznačilo osudy mnohých košických rodín. Pri nehode električky zahynulo 9 ľudí, ďalší ostali zmrzačení na celý život.

Čas v meste sa vtedy akoby zastavil. Bolo 07.20 h, v električke číslo 6 sa viezlo asi 200 cestujúcich. Bola preplnená, ľudia sa tlačili v rannej špičke. Tí, ktorí do nej nedostali ani nevedeli, aké majú šťastie.

Električke zlyhali brzdy

Od novej nemocnice sa dolu kopcom rútila obrovskou rýchlosťou a v zákrute sa vykoľajila. Následky boli fatálne. Účastníčka tragédie Eva Motýľová pre dokument Najväčšie tragédie Slovenska povedala: „Doslova masaker. Odtrhnuté ruky, prsty, časti tiel."

Nehoda si vyžiadala deväť mŕtvych vrátene vodičky, štyria z nich nemali ani 18 rokov. „Neviem to zabudnúť, neviem to prehltnúť a smutno mi je s toho," spomína si na osudný deň matka obete Terézia Šestáková, ktorá vtedy vyprevádzala do školy svoju 14-ročnú dcéru Janu. V električke našla smrť. Podľa nej keby boli zodpovední pracovníci na košickom dopravnom podniku, tak by to nemuselo byť.

Oficiálna verzia vyšetrovania nehody hovorí o zlyhaní ľudského faktora - vodička vraj zazmätkovala. Riaditeľom dopravného podniku bol vtedy Igor Reiprich.

„Električka má tri nezávislé brzdy. Nepoužila ani jednu. Ani záchrannú brzdu nepoužila, tú nepoužili ani cestujúci a električka nabrala rýchlosť. Žiaľ, vykoľajila sa. Je nepríjemné takéto suché konštatovanie. Veď za tým sú ľudia, tragédia, ale na to sa nedá nič iné povedať," vysvetlil exriaditeľ.

Dopravný podnik si v deň výročia tragédie - 30. októbra - pamiatku obetí uctil čiernou vlajkou a stuhami.

Tvrdí, že ak by boli ľudia použili záchrannú brzdu, nemuselo sa to stať. Exriaditeľ sa odvoláva na vyšetrovací spis. Ten však krátko po nehode zobrala Štátna bezpečnosť, mestský archív ho dodnes nemá k dispozícii. V tom čase sa však o zlyhaní režimu otvorene nesmelo hovoriť.

Pani Šestáková je presvedčená, že pravda je iná. „Bola to mladá vodička a ona hlásila, že jej zlyhávajú brzdy," hovorí.

Aj napriek tomu vraj musela dokončiť jazdu. Po nehode mali desiatky ľudí devastačné poranenia, lekári im amputovali končatiny. Nemocnice boli preplnené. Sanitky nestíhali, zranených nosili na ošetrenie okoloidúci. „Tí, ktorí boli na strane, na ktorú sa električka naklonila nemali šancu," zaspomínala v dokumente účastníčka Motýľová.

Na pohreb obetí prišli tisíce Košičanov. Vyše 30 rokov však bolo miesto nešťastia bez dôstojného pamätníka. Teraz sa stáva terčom vandalov, a tak pamätník urobili z kovu.

Pani Teréziu však do električky nikto nedostane. Žiaľ nad stratou milovanej dcéry je silnejší. Dodala, že radšej budem chodiť pešo a priznáva, že neznáša ani sirény sanitiek.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce