16. 05. 2019 14:57 , článok bol aktualizovaný 16. 05. 2019 18:34 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Máme výsledky analýzy zeminy pod obchvatom D4 a R7. Našli tam neuveriteľný bordel

Pri raziách mali ešte v marci zadržať celkovo štyroch ľudí.

Nákladné autá na stavbe obchvatu Bratislavy.
Nákladné autá na stavbe obchvatu Bratislavy. Foto: TV Markíza

Podozrenia sa sčasti potvrdili. Na stavbu bratislavského obchvatu vozia zakázaný materiál. Podľa výsledkov analýz, ktoré ma televízia Markíza k dispozícii, sa našiel v násypoch nepovolený odpad aj toxické látky. Podzemné vody ale ohrozené nie sú. Minister dopravy nariadil na stavbe ďalšie testy. Nevylučuje, že ak diaľnica nebude spĺňať normy, štát ju neprevezme.

Podrobný audit toho, čo sa nachádza v stavbe diaľnice D4, naradilo ministerstvo dopravy po marcových raziách. Keď polícia zadržala viacero ľudí vrátane vysokopostaveného manažéra španielskeho konzorcia.

Analýza, ktorej výsledky má TV Markíza dispozícii, skúmala zeminu z násypových materiálov aj kvalitu vody. V pôde našli viaceré toxické látky ako arzén, baryt, a fenoly. Podľa správy ale ich množstvo nie je nebezpečné pre životné prostredie. „Zistené prekročenia poukazujú na to, že do násypov nebol použitý čistý prírodný materiál," píše sa v správe.

Vo vzorkách vody, ktoré odoberali odobrali z okolia stavby D4, sa nič škodlivé nenašlo. Testy však ešte budú pokračovať a tak tento záver ešte nie je definitívny.

Analýza však potvrdila to, o čom sa dlho iba hovorilo, že na stavbu diaľnice sa vozí odpad ktorý tam nepatrí, kontrolóri našli v násypoch napríklad elektrické káble, kusy igelitu, sklo.

Nachádzali sa tam však aj rozbité kachličky, korene stromov a dokonca aj tuby zo zubnej pasty, nič z toho pritom povolené nebolo.

Koncesionár nepredložil žiadne doklady, ktoré by legalizovali tento odpad ako stavebný materiál.

V súvislosti s tým správa konštatuje neplnenie približne tretiny podmienok, ktoré stanovuje proces vplyvov na životné prostredie, porušenie technologický postupov. Celkovo mali byť takto porušené až štyri zákony.

Všetky tieto závažné pochybenia na strane koncesionára zásadne porušujú podmienky koncesnej zmluvy a tiež zásadne ovplyvňujú výslednú kvalitu stavebných prác a tiež životnosť celého diela.

Pre ministra dopravy Árpáda Érseka je najdôležitejšie, že sa vo vzorkách nenašla kontaminácia a nariadil v tejto súvislosti ďalšie odbery vzoriek, a ďalšie testy. Za dôležité však považuje to, že sa ukázalo, že na stavbu vozili materiál zo skládok. A to si nemôže podľa neho nikto dovoliť.

Koncesionár, ktorý stavia diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 poskytol TV Markíza stanovisko, ktoré uvádzame v plnom znení:

„Dnes sme sa stretli s ministrom dopravy a výstavby SR Arpádom Érsekom a obe strany sa zhodli, že pri výstavbe projektu D4R7 neprišlo ku kontaminácii. S obsahom predloženej správy však zásadne nesúhlasíme. Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. Výstavba projektu je v plnom súlade s platnými povoleniami, legislatívou, normami a našou dokumentáciou, čo však táto správa neberie do úvahy. Sme si istí, že v najbližších týždňoch to objasníme na technických stretnutiach s odborníkmi z mministerstva doprav. Výstavba D4R7 je striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou. Sme plne odhodlaní dodržať tieto princípy a úvodom budúceho roka dosiahnuť prvý významný míľnik, ktorým je dokončenie R7 v úseku Ketelec-Holice," napísal nám generálny manažér D4R7 Juan José Bregel.

Minister však pripúšťa aj takú možnosť, že stavbu by mohol prevziať štát. A to však iba v tom prípade, že nebude spĺňať normy.

Téme sa dlhodobo venuje René Medzihradský.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce