05. 05. 2017 10:13 | BRATISLAVA/TV Markíza

Zabudnite na nové diaľnice, nemáme na ne peniaze

Odborníci vidia aj iné možnosti ako len zadlžovanie štátu alebo súkromné diaľnice.

Okolie ukončenia D1 pri príchode do Prešova od obce Svinia. Tu sa má budovať obchvat Prešova, napojenie D1 na Košice.
Okolie ukončenia D1 pri príchode do Prešova od obce Svinia. Tu sa má budovať obchvat Prešova, napojenie D1 na Košice. Foto: TASR

Zabudnite na nové diaľnice, aspoň nateraz. Slovensko totiž nemá peniaze na ich dostavbu. Všetky sú už prakticky až do konca volebného obdobia minuté. Úseky, na ktorých sa ešte nezačalo stavať, sú teda v nedohľadne.

Diaľnica Turany - Hubová, rozšírenie D1ky medzi Trnavou - Bratislavou, či napríklad R2ka Rožňava - Jabloňov nad Turňou, to sú len niektoré úseky, ktorých sa už vodiči nevedia dočkať. Zabudnite na sľuby, nekonečný príbeh dostavby diaľnic a autostrád ani zďaleka nekončí.

„Treba povedať na rovinu - nemáme finančné prostriedky na veľké projekty. Samozrejme máme určité prostriedky na údržbu, opravu a tak ďalej, ale na druhej strane na toto nemáme," tvrdí minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Eurofondy na cesty sa minuli. Štát tak do roku 2020 nepostaví nič bez toho, aby nezaťal sekeru hlbšie ako môže. Pomohlo by uvoľnenie dlhovej brzdy. Tá ale bráni politikom neobmedzene míňať naše spoločné peniaze.

„Dôležité je ako tá dlhová brzda dopadne a potom môžeme uvažovať na ďalších PPP projektoch, ktoré eventuálne nám pomôžu plniť tieto veci, myslí si minister.

Odborníci ale vidia aj iné možnosti ako len zadlžovanie štátu alebo súkromné diaľnice. Peniaze na nové autostrády vraj ležia v Bruseli.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák veľkú alebo väčšiu možnosť vidí v presune finančných prostriedkov z iných operačných programov do operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

„Môžeme požiadať Európsku komisiu o výnimku, aby sa takéto náklady, ktoré budú kryté dopredu a je jasné, že sú kryté z výnosu mýta a diaľničných známok, by sme nemuseli zarátať do dlhu," tvrdí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Stavebníci sa už obávajú o prácu. Tvrdia, že keby vraj aj štát peniaze mal, nemá na nové úseky diaľnic a ciest pripravené projekty. „Tento rok podporený ešte opakovanými personálnymi výmenami odborníkov, nehovorím manažérov, ale odborníkov, spôsobil to, že Národná diaľničná spoločnosť stratila na svojej profesionalite," povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Stavebníctvo zatiaľ ťahá súkromný sektor, no pokles štátnych zákaziek firmy pocítia a tak nervozita medzi stavbármi narastá.

 

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?