Utorok 21.11. meniny má
°C
Bratislava zmeniť
20. 10. 2017 17:09 | POVAŽSKÝ CHLMEC/TV Markíza

Boli sme sa pozrieť v útrobách najmodernejšieho tunela v Európe. Je na Považí

Prvé autá ním prejdú koncom novembra.

Tunel Považský Chlmec.
Tunel Považský Chlmec. Foto: TV Markíza

Už čoskoro pre motoristov otvoria tunel Považský Chlmec. Vďaka technológiám a bezpečnostným prvkom má byť najmodernejším v Európe. V piatok (20. 10.) v ňom testovali spoluprácu záchranárov pri prípadnej nehode. Tunel významne odľahčí najmä dopravu v Žiline.

Dva a pol kilometrový tunel prepojí autostrádou Žilinu s dolnými Kysucami. Bezpečnostný technik priebežne kontroluje obe tunelové rúry.

To najhoršie, čo by sa po prípadnej nehode v tuneli mohlo stať, je požiar. Pri úniku bude celkom osem prepojení do vedľajšej tunelovej rúry. Technológie sú ohňovzdorné.

„Ventilátory idú do samozničenia, tak isto svetlá - to znamená - idú pokiaľ vládzu," vysvetlil technik. Mali by vydržať dve hodiny pri 400 stupňoch Celzia. Hasiči si nasimulovali o 300 stupňov menej.

„Keď je teplota v takomto tuneli vyššia ako 200 stupňov, tak sa už musí zasahovať v ochranných odevoch proti sálavému teplu a tým by bol požiar a teda zásah skomplikovaný," opísal skúšku veliteľ zásahu Pavol Cesnek.

Tunel Považský Chlmec.
Tunel Považský Chlmec. Foto: TV Markíza
 

Pri požiari v tuneli treba nechať kľúče v zapaľovaní v zaparkovanom aute a utekať smerom od ohňa k východu. „Tí, ktorí by zostali zakliesnení v tých autách, tak majú malú šancu na prežitie," upozornil Ivo Hybrant zo Záchrannej služby Falck.

Preto treba hľadať bezpečie v spojovacích priechodoch medzi tunelmi. Takéto testovanie všetkých záchranných zložiek je nevyhnutnosťou pred otvorením každého tunela. V tých slovenských sa nič podobné v reáli zatiaľ našťastie nestalo.

Niekedy sú vodiči v tuneli rizikovejším faktorom než požiar samotný. „Niekedy ľudia zastavia v strede tunela a začnú si ho fotiť, tak to je nonsens," tvrdí technik.

Tunel by mal výrazne pomôcť premávke v Žiline. Ešte pred mestom podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného odbočí do tunela asi 9 000 vozidiel denne, z nich je 40 percent nákladných. Skráti sa aj prepojenie s Českou republikou.

Redaktorka Českej televízie Iva Piskalová nám dala za pravdu. Podľa nej, ak sa podarí urobiť obchvat Čadce, tak cesta do Žiliny bude otázka 70 minút z Ostravy.

 

Komentáre ( 0)

 


Už ste čítali?