20. 12. 2017 06:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Kúpite aj to, čo nepotrebujete. Poznáte triky predajcov?

Jedným z trikov, ktorými sa nás obchodníci snažia ovplyvniť, je hudba.

 O tom, čo si dáte do nákupného košíka nerozhodujete iba vy.
O tom, čo si dáte do nákupného košíka nerozhodujete iba vy. Foto: TVNOVINY.sk

O tom, čo si dáte do nákupného košíka nerozhodujete iba vy. Aby ste z obchodu neodišli s prázdnymi rukami, predajcovia používajú zopár šikovných trikov. Pozrite sa, ako im môžeme sadnúť na lep.

Pozná to skoro každý. Ideme si kúpiť jednu vec, no vrátime sa aj s tým, čo nepotrebujeme. Jedným z trikov, ktorými sa nás obchodníci snažia ovplyvniť, je hudba.

„Je to cielená komunikácia, čiže nie je to náhodný výber songov, práve naopak. Existujú v zahraničí firmy, ktoré sa špecializujú výberom playlistov. My sa výberom toho žánru snažíme pôsobiť na emóciu zákazníka v ideálnom prípade, ide o to, aby sme ho dostali do pozitívnej nálady, aby ostal v obchode čo najdlhšie a urobil ten nákup," povedala marketérka Zuzana Ihnátová.

Hudba v nákupných centrách má ale aj svoje negatíva. Zvyšuje hluk a čím je hlučnejšie, tým sme viac vyčerpaní.

„Robíme výskum v átriách a shopping centrách. Ako vplýva akustika na ľudí. Ak je priestor uzatvorený a jeho plochy sú tvrdé, tak odrážajú zvuk a zvyšujú hlučnosť. Hluk zvyšuje adrenalín v krvi, môžu byť viacej unavení. Dokonca aj hluk, ktorý má nízku intenzitu, ale je nepríjemný môže človeku spôsobiť rôzne hormonálne problémy," uviedla Monika Rychtáriková zo Stavebnej fakulty STU.

Nie len hudba. Naše nákupné rozhodovanie ovplyvňujú aj vône, ktoré predajcovia cielene rozstrekujú vo svojich obchodoch.

„Je špecificky vyvinutá iba pre nás. Čiže nikde inde ju neucítite. Vôňa je púšťaná cez vzduchotechniku. Ten efekt je aby naozaj rozbíjala molekuly smradu a aby naozaj bola príjemná. Vy ju možno ani neviete definovať, že ju cítite len máte taký podvedomý pocit, že je vám tu dobre, a to je ten cieľ," vysvetlila hovorkyňa nákupného centra Eurovea Oľga Hammer.

O tom, čo si v obchode kúpime rozhoduje aj osvetlenie. Napríklad značky, ktoré preferujú mladšie ročníky zvyknú skôr staviť na prítmie.

„Naopak sa snažím predať produkt, ktorý je exkluzívnejší tak osvetlenie tam musí byť pretože ten zákazník chce vidieť čo kupuje," dodala Ihnátová.

Správne zladenie hudby, vône a osvetlenia. To je ten rafinovaný mix, ktorý pôsobí na naše podvedomie. A aj preto sa opakovane do svojich obľúbených obchodov radi vraciame. 

 

Komentáre ( 0)