09. 05. 2018 19:03 | BRATISLAVA/TV Markíza

OĽaNO: Rušne, o ktoré sa malo súťažiť, sú už na Slovensku

Železnice tvrdia, že o nich vôbec nič nevedia.

Rušne.
Rušne. Foto: TV Markíza

Podozrivý nákup železničného Carga. OĽaNO tvrdí, že o víťazovi tendra je rozhodnuté už vopred a rušne, ktoré obstarávajú, sú už dávno na Slovensku, aj keď súťaž na ich dodávku končí až dnes. Železnice ale tvrdia, že o týchto rušňoch nevedia vôbec nič.

Štátny nákladný dopravca Cargo sa rozhodol modernizovať svoje rušne. Obstarať chce 10 nových. Súťaž na ich dodávku vyhlásili ešte v apríli, skončiť SA mala dnes. Obyčajní ľudia však tvrdia, že víťaz je dopredu známy.

„Tu už vidíme tých víťazov, ktorí tú súťaž vyhrajú. Aj s ŠPZ-kami, aj s konkrétnym označením že je to určené pre Cargo," vyhlásil opoziční poslanec Ján Marosz.

Rušne sú pritom podľa OĽaNO už pár týždňov na Slovensku , zaparkované v depe. Prišli približne v čase, keď na ne Cargo vypísalo súťaž. a to, že sú určené pre nákladného dopravcu zistili Obyčajní ľudia podľa rodného čísla rušňa.

To ukazuje, že patria firme S Rail Lease, o ktorej si teda myslia, že súťaž na ich dodávku v hodnote 60 eur miliónov vyhrá. "Samozrejme že hovoríme o domnení hraničiacom s istotou na základe tých faktov, ktoré ukazujeme," vyhlásil Marosz..

"Považujeme za nepravdepodobné, aj keď to nevylučujeme, že by to vyhral niekto iný. Aj keď by to bol zázrak," tvrdí expert OĽaNO v oblasti dopravy Jiří Kubáček.

Stanovisko ZSSK Cargo je nasledovné:. "K rušňom prezentovaným na tlačovej konferencii naša spoločnosť nemá žiadny vzťah. Z tohto dôvodu nie sme schopní zhodnotiť dôvody prítomnosti spomínaných rušňov na Slovensku. Súťaž nie je zatiaľ vyhodnotená a jej víťaz nie je známy."

Otázky však nevyvoláva len dodávateľ, ale aj výhodnosť celého obstarávania. Rušne si Cargo totiž za 60 miliónov 10 rušňov len prenajme na 10 rokov. OĽaNO ale tvrdí, že ak by ich kúpili, zaplatili by sme za ne vrátane náklady na ich údržbu 90 miliónov a vydržali by nám 30 rokov. "Je to najdrahší a najhorší možný spôsob

"Leasing považujeme za flexibilnejší a momentálne pre našu spoločnosť aj výhodnejší model umožňujúci promptne reagovať na požiadavky zákazníkov a zmeny na trhu, ako aj meniacu sa legislatívu Európskej únie," reagovalo ZSSK Cargo.

Podľa Veroniky Remišovej, nech to vyhrá ktokoľvek, tak samotná podstata tendra je, že je mimoriadne nevýhodný pre štát a pre daňových poplatníkov

Súťaž o dodávku rušňov trvala v stredu (9. 5.) do 14.00. Či sa teda potvrdia prognózy Obyčajných ľudí a budeme obstarávať vlaky, ktoré sú už dávno na Slovensku, sa uvidí čoskoro.

 

Komentáre ( 0)