Čakáme na výsledky, sledujte volebné štúdio o 23:00h

04. 11. 2015 13:23 | BRATISLAVA/ nt

Najlepšie potraviny a bylinky na menopauzu bez stresu

Návaly horúčav, zmeny nálad a iné problémy sú jasnými príznakmi menopauzy. Poradíme vám, ako ich zmierniť.

shutterstock_181675283.jpg
shutterstock_181675283.jpg Foto: shutterstock.com/ Image Point Fr

V období menopauzy by ste mali zmeniť jedálniček. Radí Dinah Rodrigues, zakladateľka Terapie hormonálnou jogou. Čo mu by ste mali vyhnúť a čo naopak pridať do jedálnička radí portál doma.nova.cz.

Čo vynechať:

  • alkohol, kofeín, cukor, korenené jedlá, horúce polievky a nápoje - môžu vyvolávať návaly horúčav, zhoršiť schopnosť udržať moč, prehĺbiť výkyvy nálad a spôsobiť okyslenie krvi, čo vedie k uvoľňovaniu vápnika z kostí.
  • obmedzte mäso a mliečne výrobky - podporuj návaly horúčav, môžu prispievať k strate vápnika z kostnej hmoty.
  • obmedzte konzumáciu soli - zvyšuje vylučovanie vápnika močom, zvyšuje krvný tlak.


Čo zaradiť do jedálnička:

  • potraviny s obsahom fytoestrogénov (rastlinných hormónov, ktoré sa správajú podobne ako estrogény produkované organizmom): sójové bôby, sójová múka, tofu, zemiaky, celozrnné potraviny, zelené fazuľky, jablká, mrkvu, čerešne, cesnak, ďatle, ľanové semienka, aníz a fenykel.
  • zaistite si prísun enzýmov - klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny
  • pokrmy z červenej repy - prinášajú ženám trvalejšiu úľavu než syntetické hormóny
  • potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny - majú význam pre tvorbu hormónov, zdravú pokožku a nervy: morské ryby (tuniak, losos, makrela, sardinky) a rastlinné oleje lisované za studena.
  • potraviny s obsahom bóru - zvyšujú hladinu estrogénu: jablká, orechy, hrušky, hrozno, broskyne, mandle, med, hrach, šošovica
  • potraviny s vysokým obsahom selénu - znižujú návaly horúčav, podporujú sekréciu štítnej žľazy a estrogénu: morské ryby, celozrnné potraviny, sója, fazuľa, vajíčka
  • potraviny s obsahom vitamínu C a bioflanoidov - pôsobia proti návalom horúčav: citrusové plody
  • denne vypite dva litre kvalitnej vody za účelom prevencie vysychanie pokožky a slizníc


Bylinky pre menopauzu:

Šalvia lekárska pomáha proti poteniu a návalom horúčav. Stačí spariť lyžicu šalvie vriacou vodou a nechať lúhovať 15 minút. Vlažný odvar pite po dúškoch celý deň. Pomáha po 14 dňoch užívania.

Ľubovník bodkovaný pomáha na depresie, stres, strach, nespavosť. Účinok nastupuje po dvoch týždňoch, ale nesmie sa to preháňať. Denná dávka môžu byť dve až tri šálky, ale nemôžete ho piť dlhšie ako šesť týždňov. Ľubovník bodkovaný je prírodné antidepresívum a zároveň zlepšuje krvný obeh.

Ploštičník hroznovitý je skvelý na návaly horúčav a potenie, zlepšuje spánok, pamäť aj koncentráciu, znižuje podráždenosť. Ovplyvňuje tiež pohyb vápnika v tele a tým aj spomaľuje rozvoj osteoporózy a zlepšuje urogenitálne ťažkosti.

Ďatelina lúčna sa využíva pre vysoký obsah prírodných látok fytoestrogénov. Môže zlepšiť náladu, spánok, bráni rednutiu kostí a výťažky z nej preventívne pôsobia aj proti rakovine prsníka.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy