Utorok 21.11. meniny má
°C
Bratislava zmeniť
12. 07. 2017 13:00 | BRATISLAVA/ nt

Ako nepribrať už ani gram? Držte sa tohto návodu

Je to o návykoch a najmä o psychike.

Diéta - ilustračná snímka
Diéta - ilustračná snímka Foto: shuterstock.com

Ženy to majú v otázke hmotnosti oveľa komplikovanejšie ako muži. Ale väčšinou si to komplikujú samy. Vidia sa minimálne o päť kíl ťažie a škaredšie. Viac než polovica žien nenávidí svoje brucho, 20 percent zadok a jediné, čo si na sebe cenia sú oči a úsmev. Muži však naopak svoje partnerky opisujú ako krásne.

Podľa psychológov je za tým málo chvály v detstve. A tiež stúpajúca váha. Tá ženám po tridsiatke pribúda rýchlejšie než mužom. Keď sa do toho primiešajú problémy so vzťahmi, vymknú sa kontrole úplne.

Obezitologička Dita Pichlerová z pražskej OB kliniky tvrdí, že kilá navyše súvisia práve s psychikou. "Psychické nastavenie, teda pohoda či stres, je pre naše správanie určujúce. Ovplyvňuje teda aj to, čo, kedy a v akom množstve jeme," vysvetlila pre prozeny.blesk.cz.

Veľmi intenzívny náhly stres, typické pre stratu blízkej osoby, vedie skôr k chudnutiu, pretože človek trpí nechutenstvom a na jedlo ani nepomyslí. Ale náhly stres v práci alebo v rodine vyvolá opačný efekt. "Jeme nepravidelne, nárazovo, nervy si hojíme sladkým," dodala.

Práve vtedy by ste sa mali stopnúť. Praktickým riešením je zapisovať si minimálne jeden týždeň všetko, čo zjete a vypijete. Vrátane toho, a v akom množstve a kedy. Tiež zaberá, keď si vystavíte na chladničku starú fotografiu z mladosti.

Čo pre seba urobiť?

Po tridsiatke sa metabolizmus začína spomaľovať. A to nie je všetko. Po 45. narodeninách náš organizmus zlenivie ešte viac. Ideálne je teda sa čo najčastejšie hýbať, pridať do jedálnička viac zeleniny a bielkovín, obmedziť všetky kalorické tekutiny a hlavne pravidelne jesť. Keď to neurobíte, rátajte s minimálne pol kilogramom navyše každý rok.

Tri zlaté pravidlá

1. Jedzte pravidelne. Nezáleží na tom, koľkokrát denne, telo pravidelnosť miluje.

2. Raz za týždeň si dajte pôst. Skúste experimentovať a vyskúšajte niekoľko pôstových programov.

3. Veľa kráčajte. Svižne prejsť každý deň 1,5 kilometra a spáliť 100 kalórií predstavuje 5 kilový úbytok na váhe za rok.

Päť hodín popoludní

Toto je hodina, ktorá rozhoduje o tom, akú budete mať konfekčnú veľkosť. Je to čas, kedy sa vraciate vystresovaná z práce domov a potrebujete sa niečím upokojiť. To najlepšie a najrýchlejšie je jedlo. Zároveň ste naprogramované naservírovať si čo najväčšiu porciu jedla. Druhým kritickým momentom v rutinnom pracovnom aj manželskom živote je neodolateľná chuť na niečo dobré okolo deviatej večer. Odborníci na obezitu radia, aby ste vypili pol litra vody s citrónom alebo bylinkový čaj. Pokiaľ si dáte niečo dobré, vaše telo si na to rýchlo zvykne.

Od manžela nič nečakajte

Od muža podporu nečakajte. Kým si vy budete strážiť prísun jedla, on bude stále čakať teplé večere. A taktiež si dopraje rôzne dobroty. Možno vás bude presviedčať, že ste v poriadku a nemusíte na sebe nič meniť. Výskum partnerského života vo Veľkej Británii ukázal, že britskí muži opúšťajú svoje ženy už pre tri kilá navyše. U nás je kritickou hranicou desať kíl. Navyše len osem percent mužov dáva prednosť veľmi štíhlym ženám, tým ostatným sa páči veľkosť 40.

Ako stolovať?

1. Používajte menšie taniere a vyššie poháre na alkohol či kolu. Tak zjete a vypijete menej.

2. Zvyknite si na tanieri niečo nechať.

3. Ako dezert si miesto zákusku dajte ovocie.

4. Osvojte si pravidlo polovice taniera: to znamená, že polovica taniera je vždy zaplnená zeleninou, druhá zdrojom bielkovín a sacharidov.

5. Jedzte pri stole, nie pri televízii. Okrem toho, že vás to núti jesť, tiež odvádza pozornosť od toho, koľko toho zjete a núti vás jesť príliš dlho.

6. Nikdy nejedzte priamo z balenia. Vyberte si porciu jedla na tanier, aby ste videli množstvo jedla, ktoré sa chystáte zjesť.

7. Vždy majte poruke žuvačku. Spoľahlivo odvedie pozornosť od štyroch základných pohnútok: zemiakových čipsov, sušienok, zmrzliny a čokolády.

Ako nakupovať?

Neprejedíme sa kvôli hladu, ale kvôli rodine, práci, ale tiež obalom, tanierom, farbám, tvarom a baleniam. Väčšie balenie vám ušetrí peniaze a ďalšiu cestu do supermarketu, lenže vašej váhe neprospeje. Automaticky vás nútu urobiť väčšie pokrmy a jesť viac jedla. A pozor, od roku 1970 stúplo množstvo nových zväčšených balení desaťnásobne. Radšej kupujte menšie balenia a vždy si urobte nákupný zoznam.



Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?