24. 12. 2017 07:00 | BRATISLAVA/zg

Niekoľko inšpirácií, ako vyvážiť vianočné jedlo pohybom

A pri jedením myslite hlavne na váš žalúdok.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Rawpixel.com/shutterstock.com

Chcete si užiť si Vianoce v pohode, bez stresu a bez výčitiek z priberania? Pripravte si vaše tradičné vianočné pochúťky zdravšie a leňošeniu počas sviatkov pridajte aj malú prechádzku na čerstvom vzduchu.

Cez Vianoce mnohí porušia všetky dobré predsavzatia v životospráve. Po stresujúcich dňoch plných povinností sú vianočné sviatky časom na oddych, kedy často viac konzumujeme rôzne sladkosti, koláče, ako aj mastnejšie jedlá. 

Tip: Ak ste objedení po sviatkoch, takto sa vyliečite

Počas sviatkov by ste mali myslieť aj na to, že ak trpíte chronickými ťažkosťami s trávením, s vysokým krvným tlakom, máte vysoké hodnoty cholesterolu, cukrovku, či problémy so srdcom, môžete si Vianoce pokaziť a namiesto oddychu sa trápiť so žlčníkovým záchvatom alebo pokazeným žalúdkom.

Ovocie a zelenina - ilustračná snímka.
Ovocie a zelenina - ilustračná snímka. Foto: shuterstock.com
 

Aby ste predišli počas sviatkov zdravotným ťažkostiam, stačí dodržiavať jednoduché pravidlo - jesť s mierou, mať pestrú stravu a popri ťažších jedlách si dopriať dosť  zeleniny a ovocia.

Pre zachovanie zdravia potrebuje organizmus viac ako štyridsať rôznych živín, ako sú napríklad vitamíny, minerálne látky, enzýmy, dbajte preto na pestrosť jedál.

Je treba mať na mysli aj skutočnosť, že veľkým zdrojom prázdnych kalórií je alkohol, preto zachovajte striedmosť aj pri jeho popíjaní.

Vyskúšajte vianočného menu s inými surovinami

Okrem zdravej miery v konzumovaní lahôdok prospeje žalúdku aj ich zdravšia príprava. Rybu alebo iné druhy mäsa nemusíte vyprážať, skúste napríklad dusenie, či prípravu na pare a zemiakový šalát zahustite namiesto majonézy bielym jogurtom.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Teresa Kasprzycka/shutterstock.com
 

Pri pečení koláčov môžete vymeniť bielu múku za celozrnnú, pridať menej cukru, alebo ho nahradiť medom, prípadne do koláčov pridajte prirodzene sušené ovocie. Oriešky a semienka neopražte, pridajte ich do cesta surové.

Ak si predsa len doprajete vysmážané jedlo, tak potravinu nepreprážajte do tmava, ale smažte ju radšej pomalšie, na nižšej teplote a iba do svetlo zlatista.

Pravidelný pohyb aj počas sviatkov

Dobré jedlá a pohoda počas vianočných sviatkov môže byť príležitosťou pre pravidelnú prechádzku. Práve pohyb, ktorý si doprajete, vyváži sviatočné hodovanie a budete sa cítiť lepšie.

Hodinku na prechádzku počas voľných dní si určite nájdete, či už je alebo nie je vonku nasnežené. Nenechajte sa odradiť chladným počasím.

prechádzky v prírode
prechádzky v prírode Foto: chaoss/shutterstock.com
 

Počas chôdze môžete na niekoľko minúť striedať aj ľahký beh prípadne strečing a ponaťahovať si chrbticu. Okrem toho, že pohyb pomôže tráveniu, organizmus sa na čerstvom vzduchu otužuje a lepšie odoláva infekčným ochoreniam prenášaným vzduchom.

Najmä v mestách sú plavárne alebo umelé klziská, hodinka v bazéne alebo na korčuliach je ideálne strávený čas, ktorý dodá energiu a precvičí celé telo.

Vianoce vycvičíte

Aby si telo vzalo iba energiu, ktorú potrebuje na štandardné fungovanie a udržalo si optimálnu hmotnosť, vyvažujte príjem kalórií pohybom.

Úrad verejného zdravotníctva nám poskytol niekoľko inšpirácií, ako vyvážiť vianočné jedlo pohybom:

Vyprážaný bravčový rezeň so zemiakovým šalátom s majonézou
(klasická porcia 150 g + 150 g), 1006,30 kcal
Tip: Bežkujte voľným tempom deväťdesiat minút

Grilovaný losos s grilovanou zeleninou
(180 g), 301 kcal
Tip: Bicyklujte 40 minút

Tanier kapustnice
(250 g), 212,5 kcal
Tip: Tancujte 40 minút

Vyprážaný kapor
(150 g), 415,86 kcal
Tip: Prechádzajte sa 70 minút

Tvarohový koláčik
(100g), 236,6 kcal
Tip: Korčuľujte sa pol hodiny

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?