11. 01. 2018 16:09 | BRATISLAVA/zg

Bukovský vymenoval dobré a zlé diéty

Ich poradie vytvorilo 25 špecialistov z rôznych oblastí.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Dima Sobko/shutterstock.com

Je po vianočných sviatkoch a mnohí si za jedno z novoročných predsavzatí dali, že schudnú a budú pravidelne cvičiť. Niektorým to vydrží dlho, no niektorí to po pár razoch vzdajú. 

Aj tento rok bude pravidelným hosťom v Teleráne Igor Bukovský, ktorý vás bude pravidelne informovať o novinkách v oblasti zdravia. Pri prvej tohtoročnej návšteve sa venoval diétam a ozrejmil, ktoré sú dobré a odporúčajú ich odborníci. Samozrejme, upozornil na tie, ktoré sú z dlhodobého hľadiska nevhodné pre naše zdravie. 

Bukovský spomenul, že 25 špecialistov z rôznych oblastí zhodnotilo najpopulárnejšie diéty v Amerike a zostavili rebríček z hľadiska bezpečnosti, úspešnosti, udržateľnosti a dostupnosti.

Vhodné diéty

Dash diéta - diétny prístup k zastaveniu hypertenzie (pozn. vysoký krvný tlak) a podľa Bukovského je to pestrý model stravovania. Je bohatá na ovocie, zeleninu, celozrnné potraviny a nízkotučné mliečne výrobky. Môžete jesť mäso, ryby, hydinu, orechy a fazuľu. Obmedziť musíme cukor, aj v nápojoch, ako aj červené mäso a tuky.

Mediteránska diéta - je inšpirovaná stravovacími návykmi krajín Stredozemného mora, teda Južného Talianska, Grécka, Portugalska a Španielska. Spoločným stravovacím rysom v týchto krajinách je veľká konzumácia ovocia, zeleniny, cestovín, chleba a iných obilovín, olivového oleja  a rýb. V prvom kroku musíte nahradiť červené mäso rybacinou a masť olivovým olejom. Zahrňuje v sebe aj pitie červeného vína a to 2 alebo 3 dcl za deň.

Talianske jedlo - 2
Talianske jedlo - 2 Foto: Shutterstock.com
 

Flexitarianska diéta - je to v podstate vegetariánstvo, ale občas zaradíte do stravy rybu alebo chudé mäso.

Weigh Watchers -  jej princíp je na tom, že každá potravina, okrem tých v základných skupinách, je obodovaná. Základné potraviny môžete jesť bez váženia, ale v rozumných porciách. Patria sem napríklad zelenina, ovocie, vývary, celozrnné potraviny, hnedá ryža, zemiaky, obilie, chudé mäso, hydina, ryby, vajcia.

Mind - na rozdiel od Dash diéty je ľahšia na dodržiavanie. Potraviny v nej sa delia na desať zdravých (strukoviny, zelená listová a ostatná zelenina, oriešky, bobuľové ovocie, celozrnné výrobky, ryby, olivový olej, víno a hydina) a päť nezdravých (červené mäso, maslo a margarín, tučné syry, biele pečivo, cukrovinky a vyprážané jedlo, vrátane toho z rýchleho občerstvenia) pre mozog.

Nevhodné diéty

Atkinsonova diéta
Dukanova diéta
Paleo diéta
Keto diéta

Srdce vieme aj vo vyššom veku omladiť

Venoval sa aj nášmu srdcu, ktoré je jeden z najdôležitejších orgánov v našom tele. Poznamenal, že časom a vekom degeneruje. U ľudí vo vyššom veku dochádza k tuhnutiu nielen ciev, ale aj srdcových komôr i dutín pumpujúcich krv.

Podľa jeho slov najnovší výskum ukázal, že ak ľudia vyššieho veku začnú cvičiť pravidelne 5 x 40 minút, aspoň raz sa zadýchajú a raz absolvujú silové cvičenie, tak svalové bunky sa dokážu zregenerovať a nadobudnú vlastnosti mladého srdca.

A to ľudia v spomínanom veku nemusia chodiť do fitka, stačí im prechádzka rýchlou chôdzou alebo práca v záhrade. Jedinou podmienkou je, že musia tieto aktivity začať robiť pred 65 rokom života.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?