03. 04. 2018 15:15 | BRATISLAVA/zg

Je čas na detox. Tu je zopár tipov, ako si prečistíte telo

Prísnejšie formy pôstu, keď sa prijíma len voda, bylinkové čaje, ovocné šťavy, by nemali trvať viac ako 1-3 dni.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com

Je po veľkonočných sviatkoch, ktoré po Vianociach sú ďalší poriadny nápor pre naše telo. Keďže na Slovensku sa vo veľa krajoch dodržiavajú tradície, tak na stoloch nechýbali "nezdravé" jedlá. Existuje však možnosť, ako to napraviť. Očistite si telo od škodlivých látok.

Jednou z možností ako to urobiť je detoxikácia organizmu, slovom našich starých mám pôst. Lekárka bratislavského regionálneho ÚVZ Alžbeta Béderová pre tvnoviny.sk vysvetlila jeho základné princípy, čo môžete a čo nemôžete jesť a ktoré skupiny ľudí by sa do detoxu nemali púšťať.

Pôst či detoxikácia, je v tom rozdiel?

V spôsobe výživy sa človek v minulosti riadil vlastným inštinktom, možnosťami ktoré mu poskytovala príroda, empíriou, ale aj rôznymi rituálnymi či náboženskými príkazmi. Takto hodnotíme aj kratšie či dlhšie obmedzovanie sa v stravovaní, tzv. pôstne dni resp. pôstne obdobie. Mali svoju logickú a empirickú podstatu.

Dlhodobé pôsty, ako je bol napr. veľkonočný pôst, nadväzovali na dlhé zimné obdobie, obdobie zabíjačiek, vianočného a fašiangového hodovania, kedy prevažovala energeticky výdatnejšia strava s vysokým obsahom tukov.

Detox koktail - ilustračná snímka - 2
Detox koktail - ilustračná snímka - 2 Foto: Shutterstock.com
 

Pôst má však nie len náboženskú podstatu, ale má predovšetkým za úlohu organizmus prečistiť, ozdraviť. Dnes tak populárne detoxikačné dni nie sú teda žiadnou novinkou. Z detstva si ešte pamätáme a mnoho ľudí dodržiava dodnes, jeden deň v týždni, spravidla piatok, ako pôstny, bezmäsitý deň.

Pôst môže mať viac stupňov, od čiastočného obmedzenie vybraných živočíšnych potravín, predovšetkým mäsa, mäsových výrobkov, tukov, až po úplne radikálne vylúčenie pevnej potravy na rôzne dlhý čas. Dôležité je hradiť tekutiny buď formou ovocných a zeleninových štiav, bylinkových čajov, alebo pri extrémnom pôste len čistou vodou.

Detoxikácia je len iné pomenovanie rôznych typov pôstu

Tiež sú vylúčené rizikové potraviny - mäso, vnútornosti, tuky, vyprážané jedlá, alergizujúce potraviny, mlieko, vajíčka.

Znížime energetický príjem, preferujeme ovocie a zeleninu najlepšie v surovej forme, strukoviny, celozrnné obilninové výrobky. Sú nízkokalorické, obsahujú množstvo vitamínov, minerálov, vlákniny, flavonoidov, enzýmov.

Sú to živiny ktoré zlepšujú trávenie a črevnú pasáž, redukujú nadváhu, ale hlavne sa uplatňujú v prevencii civilizačných - srdcovocievnych a nádorových ochorení.

Koľko má očista trvať a ako často ju treba robiť?

Frekvencia a dĺžka pôstnych - detoxikačných dní závisí od viacerých okolností. Pri zlej životospráve, životnom štýle, vrátane zlej výživy a znečisteného životného prostredia sa často naruší rovnováha vzniku a odbúravania a vylučovania odpadových metabolitov a môžu sa prejaviť príznaky intoxikácie organizmu - únava, bolesti hlavy, sklon k infektom a prechladnutiu, alergie, kožné prejavy.

Doba pôstu je individuálna a závisí od zdravotného stavu, fyzickej a psychickej kondície človeka a od typu pôstu. Prechod na pôst, rovnako ako opätovný návrat na normálne stravovanie, má byť postupný.

Prísnejšie formy pôstu, keď sa prijíma len voda, bylinkové čaje, ovocné šťavy, by nemali trvať viac ako 1-3 dni. Miernejšia forma môže byť realizovaná aj dlhšie. Dlhodobé pôstenie však nie je správne.

Vitamíny počas detoxu

Pri fyzickej aj psychickej práci sú totiž dôležité všetky živiny, vrátane tukov, ktoré sú hlavným energetickým zdrojom a nosičom liposolubilných vitamínov A, D, E, K a tiež bielkovín, ktoré sú nevyhnutným stavebným materiálom.

Drastické pôstenie môže zapríčiniť únavu, poruchy sústredenia, psychické napätie, ale aj vážnejšie zdravotné poruchy, chudokrvnosť a mnohé iné.

Absolútne neprijatelné a zdraviu škodlivé sú módne črevné detoxikačné sprchy. Pri nich totiž dochádza k narušeniu ochrannej mikroflory črevnej sliznice, kedy sa vyplavia aj tie „dobré" baktérie ktoré sliznicu chránia a črevná stena je ohrozenejšia iným negatívnym vplyvom.

Aj tu platí, že menej je niekedy viac. Z pohľadu správnej výživy je jeden mierny pôstny deň v týždni vítaný, ale ešte pozitívnejšie treba hodnotiť ak je každodenná strava bohato doplňovaná zeleninovými prílohami, šalátmi, ovocím, v objeme 400-500 g denne. 

Ovocie a zelenina
Ovocie a zelenina Foto: shutterstock
 

Pravidelný a dostatočný prísun všetkých ochranných látok má optimálny efekt na zdravie. Ak sa takto zdravo a pravidelne stravujeme, nefajčíme, máme dostatok pohybovej aktivity, dostatok pobytu na čerstvom vzduchu, pravidelný biorytmus a optimálne striedanie práce a relaxu, potom nemusíme o dlhšej detoxikácii či pôste ani uvažovať.

Výživové doplnky a bylinkové čaje

Ak je pôstenie rozumné, mierne, nie je potrebné okrem bylinkových čajov užívať žiadne výživové doplnky.

Synergické pôsobenie nutrientov prítomných v ovocí, zelenine, obilninách, či strukovinách konzumovaných počas pôstu, zabezpečí na pôstne obdobie dostatok potrebných ochranných živín a energie. 

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shuttertock.com
 

Črevnú mikroflóru upravia probiotické, živé baktérie z kyslomliečnych výrobkov, bryndze, alebo z kyslej kapusty.

Pre koho detoxikácia nie je vhodná?

Pôst a detoxikácia sú určené len pre zdravých, dospelých ľudí. Nie sú vhodné pre deti, pretože fyzický rast a vývoj všetkých vnútorných systémov vyžadujú plnohodnotnú výživu bez extrémnych výkyvov.

Rovnako nie sú vhodné pre starších ľudí, zväčša prítomné rôzne ochorenia by sa pôstom mohli skomplikovať. Tiež osoby s oslabenou imunitou a chronickými ochoreniami obličiek, srdcovocievneho systému či diabetici nie sú vhodní adepti na detoxikáciu.

Pôst či detoxikácia nie je vhodná ani v čase choroby a rekonvalescencie, kedy je organizmus oslabený a zraniteľný.

Typ a trvanie pôstu je potrebné vždy konzultovať so svojim lekárom, ktorý kvalifikovane posúdi vhodnosť pôstu vzhľadom k aktuálnemu zdravotnému stavu človeka.

Na záver by som rada poznamenala, že detoxikačné kúry tak ako sú dnes propagované cez médiá či internet sú diskutabilné. Pri správnej, pestrej výžive sa organizmus odpadových metabolitov zbavuje priebežne, dennodenne, nehromadí si ich a nečaká na detoxikačnú kúru. Naopak časté a drastické kúry môžu viac uškodiť ako prospieť.

A o mýtoch a pravdách o jarnom detoxe v Teleráne hovorila výživová špecialistka Veronika Hanáková.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy