Správy z vášho kraja:
27. 06. 2018 19:34 | BRATISLAVA/TV Markíza

Aquaholizmus. Stále viac ľudí to v honbe za zdravím a krásou preháňa s pitným režimom

Dlhoročné nabádanie k pitnému režimu môže u niekoho prerásť aj do extrému.

Pitný režim - ilustračná foto
Pitný režim - ilustračná foto Foto: shuterstock.com

Budete mať krásnu pleť, ručička na váhe klesne, vyženiete toxické látky z tela. Dodržiavanie pitného režimu sa spája so zdravím aj krásou. Niektorí ľudia sa tak vodou doslova opíjajú. To môže mať pre naše telo fatálne následky.

Aj keď sa hovorí, že voda je najzdravší nápoj, nemusí to tak byť, ak ju pijeme v nadmerných množstvách. Vtedy už hovoríme o takzvanom aquaholizme. „Je v podstate určitou formou poruchy stravovania zameraného na psychickú závislosť od vody," vysvetlil gastroenterológ Peter Minárik.

Spúšťačom aquaholizmu je najčastejšie kult štíhlosti. Ľudia sa vtedy riadia starým známym heslom - hlad je prezlečený smäd. „Druhý kult je detox. Naše telo sa detoxikuje permanentne pretože máme na to vytvorený systém vylučovacích orgánov - obličky, kožu, tráviaci trakt, pľúca. Ale niektorí si chcú prirodzenú detoxikáciu podporovať a pijú strašne veľa vody," zdôraznil lekár.

Tretím najčastejším motívom, najmä pre ženy, je prísľub, že ak pijeme veľa vody, budeme mať krásnu hydratovanú pleť.

Všetko s mierou je primerané, ale keď sa poruší, tak to môže aj poškodiť zdravie.

„Dochádza tam k poškodeniu obličiek, môžu tam vzniknúť opuchy nôh, pľúc, opuch mozgu môže mať až smrteľné následky samozrejme. Pitný režim neznamená doslova uchľastať a samozrejme nie len dopĺňať tekutiny, ale aj minerály, sodík, draslík, magnézium horčík," tvrdí praktický lekár Valér Husarovič.

Minárik poznamenal, že jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré vplývajú na potrebu vody je telesná hmotnosť človeka. Ideálne je vypiť 35 až 40 ml vody na kilogram telesnej hmotnosti.

V priemere by sme teda mali vypiť dva až dva a pol litra tekutín denne. Odborníci odporúčajú piť najmä čistú vlažnú vodu. Dobré sú aj minerálky - tie nám zabezpečia aj dostatočný príjem vyplavovaných prvkov. Mali by sme ich však piť v obmedzenom množstve a vyberať tie s menším obsahom sodíka. No a nič nepokazíme ani s čajom alebo ovocnými či zeleninovými šťavami zriedenými s vodou.

Téme sa venovala Lucia Hlaváčková.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?