29. 06. 2018 06:00 | BRATISLAVA/zg

Poradíme vám, ako nepribrať zo stresu

A nebude vás to stáť takmer žiadne peniaze.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com

Stále viac výskumov ukazuje, že akýkoľvek druh stresu, či už chronický alebo akútny, ovplyvňuje našu váhu. Nová štúdia Americkej psychologickej asociácie navyše uvádza, že väčšiu tendenciu priberať majú ženy. Odborníci to odôvodnili tým, že riešia viac stresových záležitostí ako muži. Máme pre vás pár rád, ako sa so stresom vyrovnať, aby ste to nepocítili na váhe.

Stres, vzťahy a priberanie

Vedeli ste, že nešťastný vzťah vám zvyčajne pridá desať percent tuku v páse? Alebo vinou traumatických zážitkov, ako je sexuálne útok, vlámanie alebo strata zamestnania starnete rýchlejšie? Je lákavé tieto veci zvádzať na emočné prejedanie sa, ale jedlo môže za prírastok hmotnosti len čiastočne.

Všetky tieto choroby nám spôsobuje stres

Pravá príčina priberanie je hlboko zakorenená v našom tele. Stres funguje ako spúšťač celého radu hormonálnych zmien. Tie súvisia s pradávnym inštinktom prežitia. „Naše telo totiž reaguje na všetky stresy rovnakým spôsobom. Či už ide o život ohrozujúcu udalosť alebo dodržanie napr. presného termínu v práci," vysvetľuje biochemik a fyziológ Shawn Talbott pre server Women Health.

Aké procesy sa v našom tele odohrávajú?

Počas stres začne mozog dávať inštrukcie nadobličkám, aby uvoľnili veľký prísun adrenalínu. Ten stimuluje srdcovú frekvenciu a uvoľňuje uloženú energiu akou je glukóza a tuk. Ďalej nadobličky uvoľňujú kortizol , ktorého úlohou je zvyšovanie celkovej pohotovosti pri záťažových situáciách. Kortizol dáva telu signál, aby doplnilo energiu a stimuluje chuť k jedlu s vysokým obsahom kalórií. Mozog, žiaľ, nevie, či sa daná energia naozaj spálila alebo nie. Po tomto procese môže kortizol zostať v tele aj niekoľko hodín. Výsledkom je, že máme stále chuť na jedlo a cítime hlad. A to aj napriek tomu, že len pokojne sedíme za stolom pri počítači alebo na gauči.

Kortizol tiež ukladá všetky nespálené kalórie ako tuk, a to hlavne v oblasti brucha. V minulosti to bol akýsi rýchly zdroj „paliva", ktorý slúžil na ochranu pred hladomorom alebo ako zdroj energie pre ďalší boj. Dnes však kvôli nemu nemôžeme zapnúť nohavice.

Ako sa vyrovnať so stresom?

Najlepším pomocníkom je fyzická aktivita. Zároveň je to najúčinnejšia zbraň pre znižovanie kortizolu, pričom dôležitú úlohu tiež zohráva pravidelnosť a množstvo zahrnutého kardia počas tréningu vo fitku alebo počas behu v prírode.

TIP: 10 potravín, ktoré najviac odbúravajú stres. Je tam čokoláda?

Dobrým pomocníkom tiež môže byť stredomorská strava, ktorá je bohatá na ovocie, zeleninu, antioxidanty, celozrnné výrobky, oriešky, semená, netučné mäso, olivový olej, fermentované potraviny akými sú napr. jogurt, kefír. Dobrá je aj kyslá kapusta.

"Tieto potraviny udržujú stabilnú hladinu cukru v krvi. Zároveň sú plné dôležitých vitamínov alebo prvkov akými sú horčík, selén, zinok a vápnik," cituje portál novinky.cz autorku knihy Eat Your Way to Happiness Elizabeth Somerovú.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?