Správy z vášho kraja:
06. 07. 2018 06:00 | BRATISLAVA/zg

Máte zlú náladu? Spoznajte svoje stravovacie hriechy

Sledujte reakcie tela a rozlúštite, čo vám robí dobre.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: Shutterstock.com

Pocit plnosti, problémy s trávením, čkanie, grganie, pálenie záhy, pocity na zvracanie, nadúvanie, kyslý alebo horký pocit v ústach, hnačka alebo zápcha. To všetko sú nepríjemnosti, s ktorými sa stretávame v bežnom živote. Nemusia však znamenať, že sme chorí. Môžu byť len dôsledkom nesprávnych stravovacích hriechov.

Nezdravé jedlá a vhodné koreniny

Vo všeobecnosti platí, že strava má byť rozmanitá a porcie primerané. Ale ako odolať úžasnej vôni kávy, chuti čokolády, rýchlemu občerstveniu, alebo all inclusiv na dovolenke? Je dobré vedieť, že hamburgery, vyprážané hranolčeky alebo tatarská omáčka môžu prekysliť žalúdok aj po jednorazovom zjedení.

Ovocie a zelenina
Ovocie a zelenina Foto: shutterstock
 

Zeleninu jedzte čerstvú alebo si ju pripravte šetrným spôsobom, aby sa zachovali vitamíny, minerály a iné zdravé látky v nej obsiahnuté. Ak vás po jedle bolieva žalúdok, je lepšie ju dusiť, variť v pare, ohrievať vo varných vreckách alebo v keramickom riade.

Vhodné sú tiež potraviny s vysokým obsahom vlákniny, kukurica, ryža, kefír, jogurt, koreňová zelenina, rastlinné oleje, oranžová zelenina (mrkva, tekvica) či listová zelenina.

Dresingy na báze majonézy nahraďte ľahšími variantmi, napr. jogurtom, tvarohom či nízkotučným syrom. Ako korenie skúste čerstvé bylinky, ale soľou by ste mali šetriť. Keď pridáte do marinády horčicu, zmiernite ňou pocit pálenia záhy a nadúvanie. Majoránka pomôže proti kŕčom, kurkuma zase zmierni bolesti žalúdka.

Nehltaje, doprajte si čas na poriadne žuvanie

Aj Slováci si zvykli na jedlá zo stánkov rýchleho občerstvenia. Hltáme sústo za sústom, len aby sme sa najedli a jedlo si ani nevychutnáme. Ale žalúdok potrebuje pre správne trávenie istý čas a pohodu. Jedzte v pokoji, po malých sústach, jedlo dobre pohryzte a napustite slinami. Pri jedení nerobte žiadnu inú činnosť, iba jedzte.

Prejedanie sa

Nie je nič horšie, ako keď celý deň skoro nič nejete a večer do seba napcháte jedno cez druhé. Nekontrolované prejedanie a zlá kombinácia jedál sú najrýchlejšia cesta, aby vás pálila záha, mali ste zažívacie ťažkosti a pribúdali vám kilá.

"Pri neočakávanej hladovke sa organizmus zbavuje vody a svalovej hmoty, ale pri návrate k bežnému stravovaniu sa voda v tele opäť rýchlo zadrží a kilogramy sa vracajú. Riešením je pravidelnosť v stravovaní, ale hlavne - silná vôľa," upozorňuje nefrológ Vladimír Teplan.

Rozlišujte pocit hladu a nesnažte sa dojedať porcie za každú cenu. Po každom pokrme si počkajte aspoň 15 minút, pretože žalúdku chvíľu trvá, než dá mozgu signál, že je už plný. Naposledy jedzte najneskôr štyri hodiny pred spaním.

Zlý pitný režim

Príliš veľa vody môže viesť až k sodíkovej nerovnováhe v tele. Perlivé nápoje zasa spôsobujú rozširovanie žalúdka a to, že sa jeho obsah vracia do pažeráka. Čierny i zelený čaj, ale aj káva obsahujú kofeín, ktorý organizmus odvodňuje. V prípade alkoholu vás môže páliť záha už po jednom poháriku.

Mali by ste dbať na to, koľko tekutín vypijete. Na zavodnenie organizmu sú v týchto teplých dňoch ideálne čistá voda a nesladené ovocné alebo bylinkové čaje. Podľa Teplana telo má vlastné vnútorné regulačné mechanizmy a 2,5 litra vody denne stačí k jeho správnemu fungovaniu. 

Aquaholizmus. Stále viac ľudí to v honbe za zdravím a krásou preháňa s pitným režimom

„Dostatočné zavodňovanie je tiež prevencia voči zbytočnému zadržiavaniu tukov a vody. Ak vaše telo zadržiava vodu, neznamená to, že máte menej piť. Zmeňte stravovací režim a zaraďte doň potraviny pomáhajúce s odvodnením, napr. paradajky, rukolu alebo melón," radí nefrológ.

Lieky a potravinové doplnky

Mali by ste si dávať pozor aj pri kúpe voľno predajných liekoch a potravinových doplnkoch. Kupujte len tie, ktoré majú certifikát. Inak sa vám môže stať, že ak kúpite necertifikované, môže ich zloženie vyvolať dyspepsiu (zlé trávenie). Podľa lekárov spôsobuje plynatosť čriev, bolesti brucha, pocity plnosti, pálenie záhy, občasnú hnačku alebo zápchu súvisiacu so stravou.

Ak máte zažívacie ťažkosti a idete k lekárovi, nezabudnite mu povedať, že ste takýto doplnok jedli. Niekedy môže zníženie dávky alebo vylúčenie takéhoto prípravku zmierniť alebo dokonca odstrániť vaše ťažkosti.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TV Markíza
 

V liečbe potom prevažujú režimové opatrenia (vyhýbanie sa pokrmom spôsobujúcim ťažkosti, jesť menšie porcie, nelíhať si s plným žalúdkom, nepracovať v predklone, nedvíhať ťažké bremená) a užívanie liekov na zmiernenie a na rýchlu úľavu príznakov napr. antacidá.

Pite rovnomerne v priebehu celého dňa. A to už od rána, najlepšia je voda. Tú telu dodávajú aj potraviny, zelenina a ovocie, polievky. Pohár vody by ste mali vypiť po každom hrnčeku kávy či čierneho čaju, píše doma.nova.cz

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?