Správy z vášho kraja:
09. 08. 2018 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Tieto potraviny vás v lete zasýtia a ochladia

Okrem pitného režimu je dôležitý aj prísun draslíka a horčíka.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Ann Haritonenko/shutterstock.com

Čaká nás pravdepodobne najhorúcejší deň tohto leta, ale tento článok nie je o tom, aby ste dodržiavali pitný režim. Ten už iste máte v krvi. Chceme vám odporučiť potraviny, ktoré dobre padnú práve najmä v lete.

Neraz si povzdychneme, že sa nám v horúčavách nechce ani žiť, nie to ešte dostať do niečo seba. Veľká skupina ľudí prejde na studenú a rýchlu stravu v podobe pečiva, údenín, syrov a pár plátkov zeleniny. Odôvodňujú to tým, že v letnom období nemusia jesť teplé pokrmy.

Tento názor je ale jeden z najväčších omylov, pretože podľa odborníka na zdravý životný štýl Milana Mervu tento spôsob stravovania vedie k dehydratácii organizmu a ďalším problémom.

"Suchá a schladzujúca strava, kde radíme napr. mliečne výrobky, spôsobuje zahustenie krvi a výraznú redukciu tekutín v tele. Spôsobuje to oslabenie zažívania a následné tráviace ťažkosti akými sú- plynatosť, nadúvanie alebo kŕče," vysvetlil odborník.

Zdravá a ľahká letná strava by mala mať dosť pokrmov zo zeleniny a ovocia.

Telo, obzvlášť srdce, treba v tropických dňoch chrániť pred prehriatím. Zeleninové rizoto, dusená zelenina i ovocné dusené kompóty výrazne prispievajú k tvorbe potrebných tekutín v tele.

Aj ovocie a zelenina schladí organizmus

Ochladenie organizmu dosiahneme napríklad konzumáciou subtropického ovocia akými je kivi, pomaranč, grep či banán. Aj veľa druhov zeleniny nám prinesie tento efekt. Merva odporúča jesť zeler, špenát, kapustu, hlávkový šalát, uhorky, cukety, čakanku, ale aj reďkovky, paradajky a zľahka upravené zemiaky.

Voda a slabo mineralizované vody sú v lete ideálne

Voda, ktorá tvorí viac ako 60 percent organizmu, zabraňuje prehriatiu a chráni nás napríklad pred úpalom. "Počas bežného dňa by sme sa mali pohybovať v objeme vypitej vody dva až štyri decilitre na 10 kilogramov telesnej hmotnosti. Počas športových aktivít odporúčam piť deci až 2,5 dcl každých 15 až 30 minút. Príjem tekutín závisí v priamej úmere na intenzite toho, čo robíte. Platí, že čím namáhavejšiu činnosť vykonávate, tým sa spotreba samozrejme zväčší, "vysvetľuje Merva.

Máte zlú náladu? Spoznajte svoje stravovacie hriechy

Stále platí, že najlepšia na pitie je čistá voda, minerálky s menšou mineralizáciou bez bubliniek a čaje. Ideálne sú zelený, mätový, šípkový, bylinný. Pre doplnenie tekutín sú podľa odborníka v menšej miere vhodné aj mineralizované vody. Ich konzumácia by však nemala presiahnuť pol litra za deň.

Aké jedlá sú bohaté na hydratáciu

Asi pätinu denného príjmu tekutín máme z potravín. Merva pre to primárne odporúča jedenie zelenej zeleniny: uhorka, ľadový šalát, zeler, paprika, špenát či brokolica, ktoré majú v sebe až 90 percent vody.

Zelená zelenina.
Zelená zelenina. Foto: Daxiao Productions/shutterstock.com
 

Okrem nich telo dobre hydratujú aj grapefruit, vodný melón, reďkovky a paradajky, ale aj chia semienka, ktoré dokážu absorbovať veľké množstvo vody (desaťnásobok vlastnej váhy). Vďaka jednoduchej stráviteľnosti napomáhajú zvýšeniu regenerácie, a preto by ste ich mali zaradiť do jedálnička.

V horúčave hrozí nedostatok draslíka a horčíka

Vplyvom vysokých teplôt sa v lete odplavuje z tela nadmerné množstvo draslíka, ktoré treba nejako dostať späť. Vhodné sú predovšetkým banány a zelené druhy zeleniny. Dobrým zdrojom draslíka je aj sušené, ale pozor nesírené ovocie. Je to ovocie, ktoré je určené na okamžitú spotrebu a nemusí sa už umývať. Napr. marhule, ktoré sú navyše zdrojom železa.

"Zabudnúť nesmiete ani na pravidelný prísun horčíka. Svaly a nervy v horúcich dňoch horčík pre svoju správnu funkciu potrebujú viac než obvykle. S enormnou záťažou sa zvyšuje riziko svalových kŕčov, ale môžu prísť aj ťažkosti spojené so srdcovým rytmom. Všetky spomínané problémy sú zapríčinené nedostatkom magnézia. Dostatočné množstvo horčíka získate z orechov, strukovín, celozrnného pečiva alebo zo zelenej zeleniny," upozorňuje Merva.

Prísun vitamínu C je samozrejmosťou. A prečo? Dôvodom je že zvláčňuje, spevňuje a vyživuje pokožku, ktorá sa v letných dňoch musí brániť nadmernému vystavovaniu slnečnému svitu a bojovať proti neustálemu vysušovaniu. Bohatým zdrojom vitamínu C je napr. rakytník, šípky alebo kivi, píše krasna.nova.cz.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?