08. 03. 2019 06:00 | BRATISLAVA/Teleráno, zg

Milujete biele pečivo? Bukovský prezradil malý trik, ako zmiernite jeho negatívne účinky

Dôležité je, aby sme do jednálnička zaradili pár vecí.

Chlieb s oreganom.
Chlieb s oreganom. Foto: Teleráno

Odolali by ste na raňajky čerstvému bielemu rožku s maslom, šunkou a syrom? Možno tí, ktorí držia diétu asi áno, ale bežný smrteľník určite nie. To, že konzumácia bieleho pečiva nie veľmi prospieva nášmu zdraviu, ste už určite počuli alebo čítali. Ale odborník na zdravú výživu Igor Bukovský v Teleráne prezradil malý trik, ako zmiernime jeho negatívne účinky na naše zdravie.

Trik spočíva vo polyfenoloch, ktoré sú obsiahnuté vo veľmi veľa potravinách i rastlinách. Podľa lekára oregano patrí medzi top desať najvýdatnejších zdrojov polyfenolov, ktoré majú priaznivý vplyv na naše zdravie - znižujú cholesterol, krvný tlak, zlepšujú gény a majú protistarnúci efekt.

TIP: Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Týka sa to aj chudnutia

„V súvislosti s bielou múkou, bielou ryžou a zemiakovou kašou zmierňujú prudký nárast hladiny cukru. Jednoducho povedané - z bieleho pečiva urobia niečo lepšie, než samotné biele pečivo. Pri vstrebávaní škrobu, ktorou je biela múka, dochádza k uvoľňovaniu a nárastu glukózy. Keď si posypete biely chlieb s maslom alebo do bielych cestovín pridáte oregano, spomalíte vstrebávanie glukózy z čistého škrobu. A to má priaznivý efekt na metabolizmus," vysvetlil.

Okrem oregana polyfenoly sú aj v klinčekoch, rozmaríne, šalvii, bazalke, tymiáne, kurkume, jahodách, orechoch, zelenom čaji, artičokoch i v horkej čokoláde.

S chrumkavým pečivom, a je jedno, či je biele alebo celozrnné, však súvisí aj varovanie Bukovského. Keď ho jeme, mali by sme si dávať pozor, aby nám nepoškodilo vnútro úst a sliznicu. Toto nevinne vyzerajúce poranenie sa hojí niekoľko dní a touto zdanlivo malou rankou si môžete otvoriť ´bránu´ do imunitného systému, kde sa môžu dostať napr. alergény.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Dima Sobko/shutterstock.com
 

Podľa Bukovského to platí aj v prípade, že sme nedočkaví a zjeme niečo horúce a spálime si podnebie. „Dôležité je, aby ste si chránili ústa. Ak ich vnútro poškodíte, je to brána pre vstup antigénov, alergénov, baktérií i toxínov," dodal.

Antibiotiká a celiakia

Bukovský zverejnil aj najnovšie zistenia týkajúce sa celiakie. Povedal, že užívanie antibiotík v prvých dvoch až troch rokoch života môže prispieť ku vzniku celiakie. Asi 30 percent populácie má gény, ktoré ju môžu naštartovať.

"Stále nevieme, prečo iba percento z celej populácie ju dostane. Ukazuje sa, že antibiotiká v prvých troch rokoch môžu byť jedným z faktorov, ktoré ju odštartujú. Je to ďalší dôvod, prečo nedávať deťom antibiotiká, pokiaľ to skutočne nie je nevyhnutné," zdôraznil odborník na zdravú výživu.

Vo videu z Telerána sa dozviete aj najnovšie zistenia týkajúce sa raňajok, ktoré Bukovský považuje za základ dennej stravy.

 


Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy