15. 04. 2019 10:19 | BRATISLAVA/TASR

Dve potraviny nám pomôžu znížiť zlý cholesterol

Jednu z nich však musíme dovážať.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstock.com/MaraZe

Znížiť takzvaný zlý cholesterol možno prijímaním tukov rastlinného pôvodu. Najviac však pomôže tuk z morských rýb. Hoci ich konzumácia v posledných rokoch na Slovensku stúpla, na pokrytie dennej dávky omega-3 mastných kyselín to nestačí. Preto je vhodné siahnuť aj po kvalitných výživových doplnkoch.

"Existuje HDL cholesterol (dobrý cholesterol) a LDL cholesterol (zlý cholesterol). HDL je pre telo prospešný, pretože pomáha odstrániť cholesterol z tepien a chráni pred ich nebezpečným upchávaním. V porovnaní s inými druhmi cholesterolu tiež HDL menej oxiduje, a vďaka tomu nezanecháva na stenách tepien lepkavé pláty," vysvetlila odborníčka na výživu z bratislavského ÚVZ Alžbeta Béderová.

TIP: Hromadenie zlého cholesterolu v krvi nie je iba o stravovaní

Ako ďalej priblížila, tuky prítomné v živočíšnych produktoch obsahujú prevažne nasýtené mastné kyseliny a cholesterol. Zvyšujú hladinu rizikového LDL cholesterolu v krvi, preto stúpa riziko ukladania sklerotických plátov na stenu ciev. Tým sa zníži ich pružnosť a priechodnosť. Podľa Béderovej ich nadmerný príjem významne urýchľuje vznik a vývoj obezity, aterosklerózy, hypertenzie, cukrovky či onkologických procesov.

"Naopak, tuky rastlinného pôvodu, hlavne tuk z morských rýb obsahujú esenciálne nenasýtené mastné kyseliny, ktoré uvedené procesy brzdia. Hladina rizikového cholesterolu v krvi klesá, hladina ochranného HDL cholesterolu stúpa a významný je aj pokles rizika tvorby krvných zrazenín," zdôraznila odborníčka na výživu.

Ako dodala, z morských rýb odporúča najmä lososa, makrelu alebo sardinky. Sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú pre dobré zdravie nevyhnutné.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy