09. 05. 2019 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Mýty o jedle a diéte: Aj niečo malé pod zub nám pomôže chudnúť

Musíte si však zvážiť, čo do seba počas diéty a kedy dostane.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Phoenixns/shutterstock.com

Určite poznáte myšlienku Stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou. A toto platí aj o mýtoch o diéte. Tiež, keď ich počujeme z rôznych zdrojov, tak im uveríme. Ale prečo im veríme a nechceme sa ich vzdať? Je to vraj pre to, že niektoré dávajú zmysel alebo im jednoducho chceme uveriť.

V dnešnom svete, ktorý je plný rôznych informácií, nie je problematické nájsť zdroje, ktoré spomínané mýty podporujú. Ak si spomeniete na akúkoľvek populárnu diétu a budete trošku surfovať po internete, nájdete mnohé stránky, ktoré rôzne mýty podporujú. Ale nájdu sa aj také, ktoré ich vyvracajú. Odborníčka na výživu Susan Bowermanová sa pozrela na štyri najpopulárnejšie.

Mýtus č. 1: Každodenné váženie demotivuje, ak chudnete

Ak ste sa rozhodli držať nejakú diétu, tak je viac ako isté, že sa denne vážite. Mnohí si myslia, že ak neuvidia pokles kilogramov pri držaní diéty, tak ich to demotivuje a prestanú sa snažiť.

Odborníčka má však na to jasný názor, ktorý tento mýtus vyvracia. Podľa Bowermanovej naša hmotnosť môže zo dňa na deň kolísať, v skutočnosti v rozpätí pol kilogramu. „Ak sa vážite každé ráno, pravdepodobne ste takúto zmenu vo váhe zaregistrovali. Obzvlášť po tom, ak ste mali deň predtým ťažkú večeru. Niekoľko štúdií ukázalo, že ľudia, ktorí si vedú každodenné tabuľky o hmotnosti, majú vyššiu úspešnosť v chudnutí a udržiavaní si chudnutia," zdôraznila.

Mýtus č. 2: Cukry rovná sa priberanie

Karbohydráty, teda cukry, majú zlú povesť medzi ľuďmi, ktorí držia diétu. Predstavujú si pod tým biely chlieb, guľatú ryžu, zemiaky a sladkosti, v čom majú samozrejme pravdu. No musíme sa na ne pozrieť aj z opačnej strany. Karbohydráty nájdete aj v zdravom jedle, takže hádzať ich všetky do jedného vreca nie je správne.

TIP: Pravdy a mýty o škrobe v potravinách

Bowemanová radí, že nič nepokazíte, ak siahnete po potravinových zdrojoch zdravých cukrov. Nájdete ich napr. v ovocí, zelenine, strukovinách alebo celozrnných produktoch. Dôležité je podľa nej vedieť, že tieto jedlá vás aj zasýtia. „Menej zdravé možnosti karbohydrátov môžu priniesť krátkodobú úľavu napr. od stresu alebo dať vám vzpruhu počas náročného dňa, no prinášajú aj gramy navyše. A aj dlhšie s vami zostanú," zdôraznila.

Mýtus č. 3: Ak jete pred spaním, priberiete

Mnoho z nás verí, že ak jeme v neskorších hodinách, tak priberáte viac ako z jedla, ktoré sme zjedli skoro ráno. Vychádza sa tu z predpokladu, že kalórie by ste mali prijímať počas tzv. aktívnych hodín, kedy ich dokážete spáliť a tie prijaté večer, predtým než idete spať, znamenajú, že si ich telo ukladá a nespaľuje.

Ale skutočným základom tejto rovnice, z ktorej by ste mali vychádzať je, že pokiaľ prijmete kedykoľvek počas dňa viac kalórií, než koľko ich spálite, uložia sa. A je jedno, či ste ich do tela dostali doobeda alebo večer.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: margouillat photo/shutterstock.com
 

„Biorytmus každého človeka je jedinečný a každému môže vyhovovať niečo iné. Pokiaľ ste viac aktívni v noci, napr. pracujete alebo sa učíte, tak určite potrebujete dostať do tela viac kalórií aj vo večerných či neskorších hodinách. Bez energie z nich by vám určite veľmi rýchlo došlo palivo. Trik je aj v tom, aby ste si pár kalórií ušetrili na večer, aby ste si mohli dať aj vo večerných hodinách zdravý snack," vysvetlila odborníčka.

Mýtus č. 4: Niečo malé pod zub pomáha priberaniu

Dať si niečo pod zub alebo zjesť niečo malé párkrát za deň je často vnímané ako zlý zlozvyk. Niektorí si myslia, že tým prijímajú viac kalórií než je ich stanovený denný kalorický limit. Dôležité je však vedieť aj to, čo si pod „niečím malým pod zub" vlastne predstavujete: niečo veľmi nezdravé a kalorické, bohaté na tuky, soľ alebo cukry.

Tri zaručené tipy na chudnutie od Igora Bukovského

„Výber je dôležitý, pretože môže ísť aj o vysoko kalorické jedlá, no s nízkou nutričnou hodnotou. Niečo malé pod zub však nemusí byť pohromou vašej diéty, ak zvolíte zdravú alternatívu. Vtedy sa z tzv. medzi jedla stáva zdravý návyk, ktorý vám pomáha udržiavať si pod kontrolou váhu ako aj energetický príjem počas celého dňa. Ak sa teda chcete vyhnúť náhlemu pocitu hladu, majte vždy po ruke niečo malé a zdravé - napr. čerstvé ovocie, jogurt, oriešky, či proteínovú tyčinku," dodáva Bowermanová.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy