22. 02. 2019 19:00 , článok bol aktualizovaný 22. 02. 2019 20:54 | BRATISLAVA/TASR, TV Markíza

TIS: Najtransparentnejšiu kampaň má Čaputová, najmenej Švec

Šefčovič nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol daňové doklady.

Sprava riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš a analytik TIS Ľuboš Kostelanský.
Sprava riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš a analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Foto: TASR

Najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň má podľa organizácie Transparency International Slovensko Zuzana Čaputová. Za ňou nasledujú kampane Roberta Mistríka a Eduarda Chmelára. Zo štvorky najväčších favoritov je najmenej transparentný Maroš Šefčovič, celkovo Róbert Švec a Martin Daňo.

Kampaň Čaputovej je podľa TIS najtransparentnejšia, aká kedy na Slovensku bola. "Veľmi podrobne zobrazuje informácie na transparentnom účte, tiež na našu žiadosť zverejnila svoje podrobné majetkové priznanie," opísal riaditeľ TIS Gabriel Šípoš. Okrem toho organizácia hodnotila web kampane, výdavky pred jej oficiálnym začiatkom a počas nej.

Na druhom mieste skončil Robert Mistrík, ktorý na rozdiel od ostatných kandidátov ukázal aj údaje z roku 2018. Zníženú známku však získal za veľké položky na transparentom účte a menej podrobné majetkové priznanie.

"Tri štvrtiny doterajšej kampane presunul pomocou dvoch veľkých zálohových platieb z verejne kontrolovateľného transparentného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry," priblížil analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Mistrík to zdôvodnil ekonomickou výhodnosťou a snahou neprezradiť konkurencii detaily kampane.

V prieskumoch najsilnejší kandidát Maroš Šefčovič nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol svoje daňové doklady. Formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár, však podľa TIS nie je dostatočne podrobný. Podobne ako u Mistríka sú tiež na jeho transparentnom účte najmä veľké transfery agentúram. "Zatiaľ je menej transparentný ako Marian Kotleba," skonštatoval Kostelanský.

Štvrtý preferenčne najsilnejší kandidát Štefan Harabin má transparentný účet kvalitatívne na úrovni Mistríka a Šefčoviča. Nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie. Odkázal na to, ktoré podáva ako sudca Najvyššieho súdu SR. To je však podľa TIS príliš všeobecné. V hodnotení transparentnosti kampaní sa tá jeho umiestnila na štvrtom mieste.

Piatu najtransparentnejšiu kampaň má podľa TIS Ivan Zuzula, šiestu Béla Bugár. Nasledujú Juraj Zábojník, Milan Krajniak, František Mikloško, Bohumila Tauchmannová, Marian Kotleba, Maroš Šefčovič, Martin Daňo a Róbert Švec.

Organizácia upozorňuje, že jej hodnotenie má svoje limity. Nevie napríklad preveriť, či sú na transparentných účtoch zverejnené všetky výdavky, či neboli dary maskované cez tretie strany, prípadne či boli majetkové priznania vyplnené pravdivo. "Ochota poskytnúť tieto dáta však zvyšuje šancu, že v prípade ich nepravdivosti budú kandidáti odhalení," poznamenal Šípoš.

"Toto hodnotenie je len úvodným a kandidáti majú možnosť zlepšiť svoje skóre napríklad tým, že skvalitnia svoje transparentné účty, volebné weby alebo predsa len vyplnia a zašlú majetkové priznanie," odkazuje Kostelanský. Výsledky opakovaného hodnotenia plánuje TIS zverejniť v týždni pred prvým kolom volieb.

TIS začal monitorovať prezidentské kampane

Transparency spustil monitoring prezidentských kampaní. Jeho prvou aktivitou je zverejnenie podrobných majetkových priznaní kandidátov, ktoré verejnosť môže vidieť na novej podstránke TIS, venovanej prezidentským voľbám.

"Podrobne odhaliť svoje majetkové pozadie bolo nateraz ochotných iba šesť z celkom 15 prezidentských kandidátov: Zuzana Čaputová, Eduard Chmelár, József Menyhárt, František Mikloško, Bohumila Tauchmanová a Ivan Zuzula," informoval Ľuboš Kostelanský z TIS. "Čaputová, Menyhárt a Zuzula ako jediní nemali problém ani so zverejnením dokladov preukazujúcich ich príjmy - kópie daňových priznaní či účtovných uzávierok," dodal.

TIS bude podľa jeho slov až do samotných volieb monitorovať transparentné účty preferenčne najsilnejších prezidentských kandidátov, tak ako vyšli z posledných  prieskumov agentúr. Na jednom mieste bude možno nájsť zhrnuté informácie o financovaní ich kampaní, vrátane podporných kampaní tretích strán. "Podobne, ako pri komunálnych voľbách, aj pri prezidentských voľbách môžu niektorí kandidáti obísť zákonný limit pre výdavky, ktorý je 500-tisíc eur, a to pomocou tretích strán," poukázal Kostelanský.

Ďalšou fázou monitoringu bude zhodnotenie transparentnosti kampaní všetkých prezidentských kandidátov, ktoré TIS plánuje zverejniť už budúci týždeň. Organizácia chce publikovať priebežné čísla priamo z terénu v rámci spolupráce s agentúrou Kantar TNS Slovakia. TIS tiež prinesie výsledky ďalších dvoch prieskumov verejnej mienky zameraných na problematiku financovania kampaní a po prezidentských voľbách sa pokúsi zhodnotiť novú volebnú legislatívu, pomenovať jej slabiny a navrhnúť možné zlepšenia.

Reakcie Čapútovej a Šefčoviča

 "Tešíme sa, že Transparency International Slovensko ocenilo našu snahu o prehľadné a čisté financovanie kampane aj cez vaše príspevky," uviedla Čaputová na sociálnej sieti.

Šefčovič vo svojom stanovisku uviedol, že má tie najvyššie previerky, aké sú v Európe možné. V rámci nich jeho i jeho rodinu preverovali nielen slovenské spravodajské služby, ale aj služby ostatných štátov EÚ. "Takisto všetky majetkové pomery pána Šefčoviča sú zverejnené na stránke Európskej komisie, ktorá je najtransparentnejšia inštitúcia na svete. Nie je možné, aby bol takýto kandidát označený za netransparentného," píše sa v stanovisku, ktoré poskytla Šefčovičova poradkyňa pre komunikáciu Renata Goldírová.

Reportáž spracovala Martina Töröková.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce