Správy z vášho kraja:
07. 02. 2019 15:00 | BONN/kc

Pod nemeckým jazerom drieme obrovská sopka. Vedci spozorneli, keď vyvolala zemetrasenia

Poslednýkrát vybuchla približne pred 13-tisíc rokmi.

Laacher see.
Laacher see. Foto: reprofoto: YouTube/Marc Volcano Szeglat

Región Eifel, ktorý sa nachádza na západe Nemecka pri meste Bonn, je najväčšou a zároveň najmladšou vulkanickou oblasťou v strednej Európe. Vedci si dlho neboli istí, či pod povrchom ešte prebieha sopečná činnosť. Nedávna séria zemetrasení však potvrdila, že pod jazerom Laach drieme aktívna sopka.

To, že z jazera unikajú plyny, si miestni všimli už v roku 2011. Chemický rozbor potvrdil, že ide o oxid uhličitý - jasný signál prebúdzajúcej sa sopky.

Po podrobnom preskúmaní vulkanológovia zistili, že zo sopky stúpa magma. Posledným náznakom rastúcej aktivity bola spomínaná séria zemetrasení. Nemeckí vulkanológovia o tom píšu v odbornom časopise Geophysical Journal International.

Podľa vrstiev stuhnutej lávy zistili, že k výbuchu sopky dochádza približne raz za 10 až 20-tisíc rokov. Posledná erupcia nastala približne pred 13-tisíc rokmi. Sila vtedajšieho výbuchu by sa dala prirovnať k erupcii filipínskej sopky Pinatubo z roku 2011. Tá vtedy vychŕlila až 16 kilometrov kubických lávy a popola a zničila všetko v okruhu 60 kilometrov. Popol zakryl oblohu, čo malo za následok pokles teploty na celej planéte v priemere o pol stupňa celsia.

Podľa spomínanej štúdie však bezprostredné nebezpečenstvo výbuchu sopky pod jazerom Laach nehrozí. Pred posledným výbuchom sa magma zhromažďovala asi 30-tisíc rokov.

Odborníci však nič neberú na ľahkú váhu. Vulkán budú podrobne monitorovať. Séria ôsmich zemetrasení, z ktorých prvé zaznamenali v roku 2013, obyvateľov oblasti poriadne vystrašili. Boli to najsilnejšie otrasy v histórii zaznamenané na území Nemecka.

Už ste čítali?