04. 07. 2018 19:33 | BRATISLAVA/TV Markíza

Naši žiaci sú najslabší spomedzi krajín V4. Toto je plán, ako to zmeniť

Rezort školstva spustil výzvu v júni, no podľa škôl to bol najhorší možný termín.

Archívna snímka.
Archívna snímka. Foto: TASR

Vedomosti žiakov majú zachrániť eurofondy. Školy si rozdelia 15 miliónov na pomôcky aj na hodiny matematiky či prírodovedných predmetov. Naši žiaci sa totiž zhoršujú a sú najslabší spomedzi susedov z V4. Rezort školstva spustil výzvu v júni, no podľa škôl to bol najhorší možný termín. Projekty do prvého kola nestihli napísať.

Každé tri roky OECD zisťuje, ako žiaci vedia pracovať s informáciami a poradiť si s matematikou či s prírodnými vedami. Naposledy boli výsledky našich podpriemerné. Medzi najlepšími sú len tri percentá, naopak k najslabším patrí až tretina pätnásťročných v našich školách.

Zlepšiť výsledky detí majú nové pomôcky, extra hodiny či krúžky. Až 15 miliónov eur si školy vo všetkých krajoch rozdelia na podporu čitateľskej, matematickej aj prírodovednej gramotnosti.

"Veľmi dôležitou vecou, na čo sa dajú minúť peniaze, je zakladanie tzv. pedagogických klubov. Je to sieťovanie medzi učiteľmi a vzájomná interakcia, vrámci ktorej si dokážu metodicky pomáhať, vysvetľovať veci a konzultovať," vysvetlila ministerka školstva Martina Lubyová.

O peniaze môžu žiadať dovtedy, kým sa celý balík neminie. Najmenej môžu dostať 50-tisíc, maximálne 200-tisíc eur. Projekty môžu byť na rok, či na dva. Uzávierka prvého kola výzvy je 9.júla a práve to je pre mnohé školy problém. Pred koncom školského roka nestihli projekt napísať.

Koncoročný frmol, konzultácie s rodičmi, uzatváranie známok, či exkurzie. Koľko škôl doteraz požiadalo o peniaze, nám ministerstvo nepovedalo. Práve preto, že školy to vraj robia na poslednú chvíľu. Kto to nestihne do pondelka, môže skúsiť ďalšie kolo v októbri.

"Asi to písanie a to úradovanie projektu bude na voľné dni, na prázdniny," tvrdí Alena Petáková zo Združenia samosprávnych škôl Slovenska.

Riaditeľka ZŠ Karloveská v Bratislave Eva Horníková dodáva, že to síce stojí čas navyše, ale stojí to za to, aby získali peniaze, ktoré štát ponúka.

Ministerstvo školstva tvrdí, že ak budú školy aktívne, balík na podporu matematiky či prírodovedy sa môže ešte zvýšiť. Potrebujeme totiž nielen zlepšiť výsledky, ale aj presvedčiť študentov, aby si vyberali tieto odbory.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce