21. 01. 2019 11:23 | BRATISLAVA/Teleráno, TASR

Kamionisti ohrozujú samých seba. Odborník tvrdí, že vek na jazdenie by sa nemal znížiť

Zámer minulý týždeň predložil rezort vnútra.

Nebezpečné predbiehanie kamiónu.
Nebezpečné predbiehanie kamiónu. Foto: Teleráno

Ministerstvo vnútra minulý týždeň predložilo zámery zmien v zákone o cestnej premávke. Jednou z nich je aj to, že by sa mal znížiť vek vodičov kamiónov na 18 a u autobusov na 21 rokov. Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu umožňuje aj európska legislatíva.

Dopravný analytik Ján Bazovský však tvrdí, že to nie je dobrý zámer. Prezradil, prečo sa návrh nepáči. Podľa neho mladí ľudia nemajú dosť skúseností s dlhými jazdami na druhý koniec Európy.

„Je rozdiel jazdiť osobným autom a na kamióne. Pri porušení pravidiel môže v prípade nákladných áut dôjsť k dopravnej kolízii. Vodiči by sa mali správať zodpovedne, v prípade kamiónov zvlášť," myslí si.

3333.jpg
 

V prípade zníženia veku vodičov autobusov je presvedčený, že ak zámer prejde, cestujúci týmto druhom dopravy nebudú mať na výber. „Keď nastúpite do autobusu, kde bude sedieť 21-ročný vodič, čo spravíte? Jediná možnosť je, že pôjdete druhým, pretože požiadať o výmenu vodiča je ťažké," konštatoval Bazovský.

Podľa neho mali kompetentní uvažovať skôr o zvýšení veku viesť tieto typy motorových vozidiel alebo umožniť mladým vodičom postupne získať skúsenosti.

Únia autodopravcov Slovenska nesúhlasí, ČESMAD áno

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Ústredného automotoklubu Slovenská republika považujú návrh na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko za nekompetentný a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

Bezpečnosť na cestách považujú obe združenia za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom. "Aj bez živelného znižovania vekovej hranice vodičov, s priamym dosahom na výkon vodiča, je dopravno-bezpečnostná situácia na slovenských cestách veľmi zlá, nepriaznivé a spoločensky neakceptovateľné sú najmä vývojové trendy dopravnej nehodovosti," uvádza sa v stanovisku UNAS, ktoré poskytol člen predsedníctva Stanislav Skala.

Podľa Česmadu budúci vodiči nákladnej dopravy majú vysokú odbornú prípravu, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: All kind of people/shutterstock.com
 

Spoločnosti podnikajúce v oblasti nákladnej a autobusovej dopravy podľa združenia dlhodobo čelia výraznému nedostatku zamestnancov, v rámci cestnej dopravy ide o nedostatok približne 3 000 vodičov. Jedným z dôvodov je podľa Česmadu zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov. V súčasnosti je možné získať vodičské oprávnenie na kamión vo veku 21 rokov a v prípade autobusov je to 24 rokov.

Nehodovosť zapríčinená vodičmi kamiónov podľa združenia zaznamenáva pozitívny trend v znižovaní. "Inak povedané, kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy. Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku pozostávajúcu z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov," priblížila hovorkyňa Česmadu Martina Baumann.

Na videu si môžete pozrieť, ako dokážu niektorí kamionisti nebezpečne predbiehať.

 

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce