14. 11. 2019 09:55 | NITRA/mm, TV Markíza

Prečo v autobuse zomrelo až toľko ľudí? Odborníci hovoria o viacerých príčinách

Podľa medzinárodných štatistík sú najbezpečnejšie miesta v strede a v uličke.

Autobus po tragickej nehode
Autobus po tragickej nehode Foto: FB/Polícia Slovenskej republiky

V stredu sa pri Nitre odohrala jedna z najväčších tragédií v histórii Slovenska. Pri zrážke nákladiaka s autobusom zahynulo dvanásť ľudí vrátane piatich tínedžerov. Teraz bude na odborníkoch, aby zistili, čo sa vlastne v osudný okamih stalo.

„Obidve vozidlá budú prehliadnuté znalcami nášho ústavu. Za lepších poveternostných podmienok si pozrieme aj daný úsek cesty. Čo sa týka nákladu, dnes nevieme s určitosťou povedať, či toto vozidlo bolo preťažené alebo nie, no je to jedna z možností. Vozidla sú navyše tak zničené, že ich nevieme dať ani na STK. Bude preto nasledovať podrobná technická prehliadka," povedal riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický.

„Vozidlá boli však pomerne moderné, majú dostatok informácií vo svojich elektronických systémoch, ktoré sa budeme snažiť vyčítať. Takisto sa budú vyčítavať elektronické tachografy, aby sme vedeli nahliadnuť, kto akou rýchlosťou sa pohyboval," doplnil Kasanický.

Nákladné auto priviezli na expertízu
Nákladné auto priviezli na expertízu Foto: FB/Polícia Slovenskej republiky
 

Nákladné auto priviezli na expertízu
Nákladné auto priviezli na expertízu Foto: FB/Polícia Slovenskej republiky
 

Otázkou je, prečo pri nehode zomrelo až toľko ľudí, pričom bolo aj množstvo zranených.

„Nákladiak narazil do druhej polovičky autobusu a tá je taká mäkká, že všetci čo tam sedeli, alebo aj stáli, nemali žiadnu šancu," vysvetlil Kasanický s tým, že ďalší ľudia mohli zomrieť práve pri prevrátení autobusu do priekopy.

Aj tieto nehody tak poukazujú na slabiny autobusov pri vážnych nehodách. Majú totiž slabú konštrukciu.

„Autobusy, to je taká jedna veľká krabica, kde sa nachádzajú sedadlá. Bezpečnostné zóny sú veľmi krehké, pretože každý výrobca dbá na to, aby bol autobus čo najľahší," vysvetlil dopravný expert Marián Ürge.

Dopravný expert zároveň vraví, že keby sa ľudia v autobusoch pripútavali, je väčšia šanca, že sa zachránia. Mnohí však bezpečnostné pásy ignorujú napriek tomu, že je to povinnosť. Vodiči ich používanie nekontrolujú.

„Záleží ešte na tom, aké má pneumatiky, ako je stavaný, aký je to ročník. Záleží na výkone a na všetkých podobných náležitosti. No čím je autobus starší, tým to je samozrejme horšie," doplnil Ürge.

Podľa medzinárodných štatistík sú najbezpečnejšie miesta v strede a v uličke, hoci stopercentnú bezpečnosť to nezaručí. Pri oknách i dverách je naopak riziko dvojnásobné, zabíjať môže roztrieštené sklo a pri prevrátení pasažierom hrozí, že vypadnú von.

„Vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Nitre začal trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia. Okolnosti a miera zavinenia tejto tragédie sú predmetom vyšetrovania. Na mieste udalosti stále prebieha obhliadka miesta nehody a vyšetrovateľ vypočúva svedkov tragédi," informovala polícia na sociálnej sieti.

Pozrite si reportáž, ktorú sme odvysielali v Televíznych novinách.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce