22. 11. 2019 19:00 | PREŠOV/TV Markíza

Syn ministra Érseka vysvetľoval cenu 36-tisícových cykloprístreškov, ktoré predal Prešovu

Minister dopravy protekciu rázne odmieta.

Nový cykloprístrešok v Prešove.
Nový cykloprístrešok v Prešove. Foto: presov.sk

Nové cykloprístrešky v Prešove rozpútali vášnivú debatu okolo ich ceny. Syn ministra dopravy, ktorého firma projekt realizovala dnes vysvetľoval, čo na nich bolo najdrahšie.

Takmer 36-tisíc eur stál jeden cykloprístrešok v Prešove, čo je cena garsónky v okolí mesta. Takých je tu ale osem. Chráni ich kamerový systém, napájaný solárnymi panelmi, elektronicky uzamykateľné a majú software prepojený na Mestský úrad.

V cene je aj 500 elektronických čipov, úpravy terénu, spevnenie podlažia a zámková dlažba. „Tento trend sa rozvíja na Slovensku, v Európe je to štandard a to nehovorím o Holandsku alebo krajinách, kde to začalo sa rozvíjať už pred nejakými 50 rokmi, takže tam sme ešte pozadu," tvrdí konateľ spoločnosti Cykloprojekt Attila Érsek.

Predpokladaná cena zákazky za 296-tisíc sa vďaka súťaži znížila o 10-tisíc a mesto sa na projekte podieľalo päťpercentným spolufinancovaním. Zvyšok zaplatili z eurofondov.

Prešovčanov však zarazilo, že zákazku dostal práve syn ministra dopravy. Minister však protekciu rázne odmieta. „Nevyjadrujem sa k tomu, pretože je to jeho biznis a ja sa o týchto veciach s ním nebavím. Ja nezasahujem do jeho biznisu. Je pripravený odpovedať na vaše otázky. Podľa môjho názoru bola tá cena vysúťažená," tvrdí šéf rezortu dopravy Árpad Érsek.

Aj keď sú Prešovčania so sumou cykloprístreškov nespokojní, stavbyvedúci tvrdí, že lacnejšie sa to urobiť nedalo. „Tá cena je v poriadku, aj skutočnosť, že pod prístreškami boli nejaké siete, ktoré treba tiež chrániť, alebo prosto boli tu problémové veci, ktoré treba doriešiť, čo sa týka sietí," hovorí k prípade stavbyvedúci Ľudovít Koháni.

Konateľ spoločnosti Cykloprojekt cenu obhajuje aj použitými materiálmi a antivandalskému riešeniu. Prioritou je najmä bezpečnosť bicyklov. Dokonca v prípade krádeže už rokuje aj s poisťovňami, aby to evidovali ako poistnú udalosť. Na Slovensku totiž, lebo takéto poistné udalosti poisťovne neplnili.

Do podobného projektu sa chcela zapojiť aj Galanta. Smart cykloprístrešky chceli umiestniť na šiestich rôznych miestach, kde by boli funkčne využiteľné. Na zastupiteľstve sa však nedohodli.

V Senci zasa plánujú do dvoch prístreškov s poschodovými stojanmi investovať 166-tisíc eur pre 84 bicyklov. Okrem smart riešení budú mať aj vapku, pitnú fontánu či zelené strechy.

Problém sleduje reportérka Veronika Bozdošová.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce