15. 06. 2020 15:12 | BRATISLAVA/Katarína Kiššová

Vrútky ukázali na dlhodobo neriešený problém. Minister školstva sľubuje obrovské zmeny

Len 14 percent základných škôl má svojho psychológa. Pritom môže byť prvý, kto odhalí problém.

Ivan.
Ivan. Foto: Reprofoto: tvnoviny.sk

Šikana ostáva pre školy naďalej veľkou výzvou. Téma sa otvorila po tom, čo 22-ročný Ivan dobodal k smrti učiteľa a ďalších pedagógov a žiakov vážne zranil. Krátko po incidente sa vynorili informácie, že chlapec mal byť v detstve šikanový za svoj výzor aj za skromné pomery, z ktorých pochádzal.

Zďaleka to nie je ojedinelý prípad. Podľa dát ministerstva školstva sa so šikanou stretlo takmer 17 percent základoškolákov, osem percent gymnazistov a päť percent ostatných stredoškolákov.

Minister školstva Branislav Gröhling dokonca v relácii Na telo povedal, že šikana bude nosnou témou v budúcom školskom roku.

Podľa správy Štátnej školskej inšpekcie za školský rok 2018/2019 patria medzi najčastejšiu formu šikanovania medzi spolužiakmi ponižovanie, urážanie, posmešky, zastrašovanie a nadávky. Týkali sa vyše tretiny všetkých prípadov šikany na základných školách.

Nasledovalo telesné napadnutie, bitka, kopanie, týranie, poškodzovanie a ničenie vecí či vyhrážanie cez internet. Podobné výsledky sa ukázali aj na stredných školách.

Pri prevencii, ale aj už samotnom riešení šikany sú nevyhnutní školskí psychológovia. Na školách je ich žalostne málo. Podľa Gröhlinga má svojho psychológa len 14 percent základných škôl a 18 percent stredných škôl. Minister sľubuje, že sa tým bude zaoberať.

Ministerstvo plánuje veľkú investíciu

Psychologička na gymnáziu v Dubnici nad Váhom Lucia Košťálová hovorí, že počet školských psychológov je naozaj malý. Jedným z dôvodov môže byť aj legislatíva. Ak absolvent psychológie uvažuje o vlastnej klinickej praxi, tak práca v školstve sa nepočíta do odbornej praxe.

Podľa rezortu školstva je však problém v peniazoch. Školy vraj nemajú dosť financií, aby zamestnali psychológov či celé podporné tímy.

"Budeme na ne vyčleňovať financie, aby si ich školy mohli pomaly vytvárať. Nebude to, samozrejme, už v nastávajúcom školskom roku, ale v tých nasledujúcich, pretože je to dlhodobá téma aj v rámci personálneho obsadenia týchto pozícií," reaguje rezort školstva.

Na zvýšenie počtu školských psychológov, ale aj asistentov učiteľov a špeciálnych pedagógov plánuje ministerstvo vyčleniť 82 miliónov eur. V rámci projektu chcú zaškoliť vyše osemtisíc učiteľov o bezpečnosti na školách.

Úlohou psychológa je odhaliť problém

Ani peniaze a legislatíva však nemusia byť jedinými prekážkami v kariére školského psychológa. Košťálová upozorňuje, že dôležitá je aj veľkosť úväzku, na ktorý ho škola zamestnala. Logicky, čím vyšší úväzok, tým viac času sa môže psychológ venovať práci v škole.

Dôležitý je aj riaditeľ školy. Ten môže psychológa obmedzovať alebo, naopak, podporovať. Ak mu nekladie prekážky, pracovná náplň školského psychológa je všestranná a rozsiahla. Môže poskytovať poradenstvo, venovať sa prevencii pre jednotlivé vekové kategórie, môže pomáhať žiakom s riešením ich problémov a môže aj spolupracovať s ďalšími štátnymi úradmi či odborníkmi.

"V prvom rade pôsobím ako psychológ prvého kontaktu, teda ten, ktorý ako prvý zachytí, že niečo nie je v poriadku a následne sa snaží prizvať k spolupráci všetky zložky systému, v ktorom sa dieťa nachádza, teda škola a rodina, aby sa čo najskôr mohlo pristúpiť k pomoci tam, kde je to potrebné," vysvetľuje Košťálová.

TIP: Psychológ: Deti, ktoré sú sexuálne zneužívané, doháňa náš systém na hranicu života a smrti

Psychológ musí byť dostupný

Prítomnosť psychológa na škole nestačí. So žiakmi a študentmi si musia najprv vybudovať dôveru, aby sa im dokázali zdôveriť. Kľúčová je osobnosť psychológa.

"Je nevyhnutné, aby bol psychológ viditeľný pre svojich študentov, mal by sa pohybovať medzi nimi a študenti by mali vedieť, kde ho nájdu, alebo ako sa s ním skontaktujú, ak ešte napríklad nenabrali odvahu, aby ho fyzicky navštívili v jeho kancelárii," myslí si Košťálová.

Dodáva, že psychológ je viazaný mlčanlivosťou a platia pre neho rovnaké postupy v psychologickom poradenstve a terapii ako pre ktoréhokoľvek iného psychológa mimo priestoru školy.

Minister Grőhling avizoval, že je nevyhnutné zvýšiť počet aj špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľa a logopédov. Sú to podľa neho dôležité profesie, ktoré upokojujú klímu v škole a znižujú rozdiely medzi žiakmi, čo je základom pre prevenciu šikany.

Ak ste obeťou alebo svedkom šikany, požiadajte o pomoc:

Krízová linka pomoci: www.krizovalinkapomoci.sk - 0800 500 333

IPčko.sk: www.ipcko.sk

Linka detskej istoty: 116 111 http://www.ldi.sk/

Linka detskej dôvery: 0907 401 749

Linka dôvery Nezábudka: 0800 800 566

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce