28. 12. 2020 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Bezpečná vzdialenosť na cestách je pre mnohých veľká neznáma. Toto by mohlo pomôcť

Agresora vo vedľajšom aute stretol snáď každý vodič.

Ilustračný záber.
Ilustračný záber. Foto: TV Markíza

Nalepí sa na vás na diaľnici zozadu a tlačí na nárazník, až kým mu neuhnete. Nejeden vodič už zažil agresora za volantom. Ako sa s takouto situáciou vysporiadať? Zdá sa, že v Európe na to už majú recept.

Prozrime sa na príklad situácie, pri ktorých tuhne krv v žilách. Vodič v dodávke na českej diaľnici ani len netuší, že auto ku ktorému sa približuje vysokou rýchlosťou bude potrebovať tiež brzdiť. Kým zareagoval, prešli dve a pol sekundy, čo je v takejto rýchlosti žalostne málo a nehode už nedokázal zabrániť. Podobné situácie vznikajú aj na našich cestách, nedodržanie vzdialenosti je problém.

„Naozaj je to niečo, čo by sa malo dodržiavať. Dokonca je to väčší problém, ako keď niekto ide po diaľnici rýchlosťou o 30 kilometrov za hodinu viac," vysvetľuje motoristický novinár Alexander Štefuca.

Pri nemeckom Flensburgu sledujú policajti bezpečnú vzdialenosť na diaľnici napríklad kamerovým systémom. Monitoruje 300-metrový úsek, aby vedel rozoznať, za akých okolností k priblíženiu došlo a či niekto v ľavom pruhu nebrzdí premávku.

Ak vedia policajti preukázať nedodržanie odstupu, vodičovi posielajú domov pokutu. V prípade, že sa na niekoho nalepil a vyblikal ho, považujú to za trestný čin a zoberú mu vodičský preukaz.

Na našom ministerstve dopravy o takejto kontrole vodičov nateraz neuvažujú. „Nevylučujem, že v budúcnosti môže tento projekt prospieť v bezpečnosti," povedal šéf rezortu Andrej Doležal.

V Nemecku je vyhnanie agresívnych vodičov, ktorí sa lepia na nárazníky, jednou z priorít. U nás síce zákon hovorí, že minimálna bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami do 3,5 tony je definovaná časom dve sekundy, no pokutu by vám za to poslať domov nemohli.

„Aj keby sme to vedeli technicky odmerať, neviem si predstaviť, ako by sme to vymáhali. Pre vodiča je problematické vedieť, čo sú to dve sekundy," komentuje šéf výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Zároveň platí „čo neubrzdíte, to neuhráte", a preto Palčák odporúča, aby bolo v záujme každého vodiča dodržiavať ešte väčší odstup, ako hovorí zákon. Podľa Štefucu by ale takéto monitorovanie vodičov bolo efektívnejšie a dopravných nehôd by bolo menej.

Téme sa venoval Branislav Tomaga.

 

Celé dnešné Televízne noviny nájdete na markizaplusk.sk.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce