01. 01. 2021 19:56 | BRATISLAVA/TV Markíza

Pribúda žiakov, ktorí nerozumejú tomu, čo čítajú. V dospelosti môžu mať veľké problémy

Až tretina 15-ročných nemá ani základné čitateľské zručnosti.

Ilustračná foto.
Ilustračná foto. Foto: TV Markíza

Nielenže málo čítajú, ale čítanému textu ani nerozumejú. Takýchto žiakov na Slovensku pribúda. Väčšina z nich má pritom doma počítač, stôl na písanie a pokojné miesto na učenie. V dospelosti tak nemusia pochopiť ani návod na poskladanie nábytku.

Až tretina 15-ročných nemá ani základné čitateľské zručnosti. Vyplýva to z posledného medzinárodného testovania. Tak vysoký podiel rizikových žiakov nemajú ani naši susedia.

„Evidujeme nárast rizikovej skupiny. Od roku 2003, keď to bolo 23 percent a v roku 2018 zas 31 percent. Väčšina rizikovej skupiny má podporu od rodičov, rozprávajú po slovensky a nemajú zlé socioekonomické zázemie,“ hovorí Matej Sedláček, analytik IVP.

Učiteľka slovenského jazyka Adriána Jendrišáková vyvsetľuje, že keď žiaci čítajú súvislejší text, strácajú sa a nezamerajú sa na obsah. „Keď čítajú pre seba potichu, tak tiež im ujde obsah, lebo im ubieha koncentrácia, a potom nevedia, o čom čítali. S tým sa stretávame ešte aj v deviatom ročníku," približuje.

Spisovateľ Daniel Hevier podnecoval k čítaniu ešte ako malý chlapec. Svojim spolužiakom nosil knihy, ktoré už prečítal. K literatúre vedie aj dnešné deti.

„Keby sme to nechali iba tak, tak sa nám vynorí generácia, ktorá bude mať počítačovú gramotnosť a všetky ostatné gramotnosti, ale nebude mať tú základnú čitateľskú gramotnosť. Budú to noví analfabeti," myslí si.

Motivovať deti k čítaniu by mali dospelí. Aspoň malú knižnicu má mať každá domácnosť. Inak hrozí, že v dospelosti dnešní žiaci neporozumejú ani základným dokumentom.

„Príde papier z úradu, ktorý si nebudú vedieť prečítať. Nebudú vedieť, čo je za tým, lebo to býva niekedy lišiacky napísané," uvádza príklad Jendrišáková.

Podľa Daniela Heviera nám potom vyrastie generácia, ktorá bude stratená, keď dostane do rúk akýkoľvek text, napríklad právnickú zmluvu alebo návod na poskladanie nábytku. „Oni poznajú písmenká, ale nevedia si to pospájať. A prepojiť to s vnímaním a porozumením," dodáva spisovateľ.

Na problém už zareagovalo aj ministerstvo školstva. Do škôl sa tento školský rok dostane 45-tisíc nových knižiek.

„Vyčlenili sme niekoľko sto tisíc eur na podporu knižníc. Školy môžu žiadať veľmi rýchlu výzvu o finančné prostriedky, aby si vybudovali knižnice a mohli si nakúpiť knižky. V tomto budeme pokračovať aj budúci rok," uviedol minister školstva Branislav Gröhling.

Téme sa venovala Monika Grznárová.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z Domáce