16. 10. 2021 07:00 | BRATISLAVA/Rebeka Kosečeková

Kúpu vianočných darčekov neodkladajte. Tovaru nie je dosť, pocíti to aj Slovensko

Problém môže byť najmä s elektronikou, hračkami a so športovým oblečením.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Shutterstock.com/2shrimpS

Pri bežných činnostiach ako tankovanie či nákup v potravinách sa Briti prednedávnom stretávali s vážnymi prekážkami. Mnohých zachvátila panika, keďže hrozil nedostatok pohonných hmôt. Navyše už v lete čelili tomu, že v regáloch chýbali základné potraviny a tento stav trval. Kým v Spojenom kráľovstve hrá hlavnú rolu brexit, pandémia zásobovanie skomplikovala po celom svete a podľa odborníkov sa situácia len tak ľahko nezlepší.

Chýbajú sily

Stav na Britských ostrovoch priblížila aj Slovenka Dagmar, ktorá tam žije už niekoľko rokov a pracuje v oblasti služieb. Prázdnejšie regály si všimla už v polovici augusta. „Napríklad v jednom z potravinových reťazcov chýbalo trvanlivé mlieko a minerálky. Trvalo to možno aj týždeň, pozrieť sme sa pritom boli aj v troch či štyroch prevádzkach,“ opisuje.

Ako pripomína, v Británii chýba približne 100-tisíc šoférov z východnej Európy, ktorí krajinu po odchode z Európskej únie opustili. Ľudí zo Slovenska, z Česka, Poľska, Maďarska či Lotyšska nahradili Albánci, Moldavci i Pakistanci.

Na nedostatok sily, ktorému tam čelia, upozorňuje aj ekonóm Vladimír Baláž. Briti podľa jeho slov zrazu zistili, že bez týchto ľudí je veľmi ťažké zabezpečiť niektoré činnosti, ktoré domáci už nechcú robiť.

„Sú to väčšinou namáhavé a nízko platené povolania. Najmä v poľnohospodárstve, ale aj v obchode a doprave. Nedostatok v obchodoch nie je primárne spôsobovaný tým, že by tovar nebol, ale tým, že produkty nemá kto rozviezť, fyzicky položiť do regálov v obchodoch a predať. Je to jeden z následkov brexitu, ktorého si museli byť vedomí, ale britská vláda o tom obyvateľstvu nerozprávala,“ približuje.

Situácia sa citeľne zhoršila približne pred dvoma týždňami. V Británii vypukla panika ohľadom pohonných hmôt. Médiá vo veľkom informovali, že je nedostatok šoférov cisterien a očakávajú sa problémy so zásobovaním čerpacích staníc.

 

„Šoféri, samozrejme, chceli mať plnú nádrž. A to aj takí, ktorí sadli do auta možno len dvakrát do týždňa. Pri ‚čerpačkách‘ sa tvorili dlhé kolóny a pri niektorých menších predajniach sa cesty dokonca úplne upchali. V zápchach stáli okrem áut aj záchranári, hasiči či autobusy aj desiatky minút,“ spomína Dagmar.

Panika po čase ustála, vláda povolala na pomoc aj sily z armády. Vojaci pomáhali pri zásobovaní čerpacích staníc a kompenzovali tak nedostatok vodičov.

Rýchlo sa to nenapraví

To, že sa podobný scenár odohrá aj na Slovensku, pravdepodobné nie je. No to, čo komplikuje situáciu nám, je prepojená sieť dodávok a jej výpadky v dôsledku pandémie. Ekonóm Baláž pripomína, že sme v kontinente a súčasťou veľkého trhu. Veľká časť spotrebného tovaru sa vyrába v Číne a dopravuje sa do zvyšku sveta vrátane nášho územia.

„Nielen do Spojených štátov, ale aj do Európy prichádzajú kontajnerové lode na trase zo Šanghaja do Rotterdamu a potom sa tovar rozváža po celej Európskej únii. V súčasnosti sú veľké problémy s dopravou, pretože tento cyklus dodávok bol prerušený. Bude trvať veľmi dlho, kým sa to obnoví,“ opisuje odborník.

Spotrebný tovar tak bude meškať. Otázka, ktorá mnohým pri kríze napadá, je, ako teda budú vyzerať vianočné sviatky. Zvýšený nápor v obchodoch a zháňanie darčekov sa každoročne začína niekoľko týždňov pred Vianocami.

Baláž upozorňuje, že zásobiť sa vopred a pre každý prípad nakupovať už teraz veľký rozdiel nespraví. „Keď sa raz dodávky obmedzia a prerušia, tovar fyzicky bude chýbať. To však neznamená, že teraz je ho dostatok a neskôr ho nebude. Už teraz niektoré veci chýbajú, dodávky jednoducho sú a budú redšie,“ hovorí.

Ako príklad uvádza aj fungovanie našich automobiliek, ktoré sú chrbticou slovenskej ekonomiky. „Firmy museli pozastaviť výrobu, lebo nemajú čipy. A to nie je o tom, že by sa chceli alebo nechceli predzásobiť. Jednoducho čipy chýbajú už polrok, sú veľké problémy s kapacitou ich výroby aj dodávky a veľké spoločnosti tomu čelia už viac ako rok. Nie je to záležitosť jedného či dvoch mesiacov,“ opisuje ekonóm.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP Photo/Frank Augstein
 

Je teda možné, že niektoré obľúbené darčeky bude a už teraz je ťažšie zohnať. Z Číny sa do Európy a USA vyváža najmä elektronika, hračky a športové oblečenie. „To sú typické komodity, ktoré sa vo zvýšenej miere kupujú na Vianoce. Niektoré položky či konkrétne značky pravdepodobne nebudú dostupné v plnej miere,“ tvrdí Baláž.

Kedy sa dodávky obnovia v miere, aká bola pred krízou, je otázne. Keď sa minulú jeseň tieto problémy začali, experti predpokladali, že na jar 2021 to bude v poriadku. Je koniec roka a problémy sa nezlepšujú, práve naopak. „Je to niečo ako jazda v kolóne. Keď zastane jedno auto, zastane celá kolóna. Keď sa jedno auto pohne, neznamená to, že sa to celé rozbehne. Ide to pomaly. Predpokladá sa, že sa to zlepší niekedy v roku 2022, ale nik to nezaručí,“ dodáva odborník.

Čítajte tiež: Ceny rastú šialeným tempom. Takéto zdražovanie sme tu desať rokov nemali


VIAC Z Domáce