22. 10. 2021 13:48 , článok bol aktualizovaný 22. 10. 2021 17:13 | BRATISLAVA/TASR, TV Markíza

Pripomíname si výročie od najväčšej tragédie na Dunaji, z remorkéru sa zachránil iba jeden muž

Zachránilo ho hodené lano, pri nešťastí zomreli jeho ôsmi kolegovia.

Emil Šimek - jediný člen posádky, ktorý prežil nehodu remorkéra Ďumbier na Dunaji.
Emil Šimek - jediný člen posádky, ktorý prežil nehodu remorkéra Ďumbier na Dunaji. Foto: TASR
Na snímke z 22. októbra 1996 havarovaný remorkér Ďumbier pri stavenisku vodného diela Viedeň - Freudenau.
Vrak lode Ďumbier na pilieri hate (22. októbra 1996)
Pamätná tabuľa ôsmim slovenským námorníkom, ktorí zahynuli počas tragickej nehody remorkéra Ďumbier (28. januára 2002).

Smrť ôsmich slovenských námorníkov z tlačného remorkéra Ďumbier je doteraz najväčšou tragédiou na Dunaji v novodobých dejinách. Havária sa odohrala pred 25 rokmi - 22. októbra 1996 večer - neďaleko elektrárne vo Viedni-Freudenau.

Nešťastie sa stalo 19.50 h. Tlačný remorkér Ďumbier s loďou naloženou 750 tonami kostnej múčky v zlom počasí minul dráhu do plavebnej komory a silný prúd ho zahnal k prepúšťacím splavom na reguláciu vody. Tam sa loď s nákladom zachytila na múroch druhej a tretej hate, zatiaľ čo remorkér s posádkou stiahol prúd cez štvrtú hať.

Vrak lode Ďumbier na pilieri hate (22. októbra 1996)
Vrak lode Ďumbier na pilieri hate (22. októbra 1996) Foto: TASR - Štefan Puškáš
 

Rýchlosť vody v Dunaji bola väčšia, ako mohol vyvinúť motor remorkéra, preto podľa očitého svedka Rakúšana sa remorkér takmer zastavil na jednom mieste, potom zmenil smer a išiel po prúde. Pre vysoký stav vody boli oceľové vráta na vodnom diele pootvorené, aby mohla masa vody odtekať. Remorkér narazil na tieto pootvorené vráta, pričom sa prakticky zdemoloval.

Zničený remorkér so zapnutými motormi sa potopil o 22.30 h. Voda ho stiahla do hlavného koryta rieky. V čase nehody dosahovala hladina Dunaja 670 centimetrov (cm), čo bolo len 30 cm pod kritickým stavom, keď je ešte rieka pre lode splavná.

Posádku lode, ktorá patrila Slovenskej plavbe dunajskej, tvorili Dušan Mišek, Zdenko Dubský, Emil Šimek, Milan Labát, Anton Fučkovica, Robert Boroš, Ivan Ledec, Martin Temniak a Jozef Novoveský.

Záchranca Slováka: Z baraku na hati sme počuli náraz

Pátranie helikoptéry a záchrannej lode po členoch posádky trvalo do polnoci. Ako jediný prežil nehodu 46-ročný Emil Šimek. S ťažkými zraneniami ho previezli do sociálno-medicínskeho centra na Lonngbartenstrasse vo Viedni.

Život mu zachránil 23-ročný stavebný robotník Rainer Haselbacher. "Z baraku na hati sme počuli náraz a videli, ako voda tlačí nákladný žeriav k hati a ako sa remorkér zakliesnil vo štvrtej plavebnej komore," opísal Haselbacher udalosť agentúre APA.  

Na snímke z 22. októbra 1996 havarovaný remorkér Ďumbier pri stavenisku vodného diela Viedeň - Freudenau.
Na snímke z 22. októbra 1996 havarovaný remorkér Ďumbier pri stavenisku vodného diela Viedeň - Freudenau. Foto: TASR - Štefan Puškáš
 

Krátko na to vybehol aj s kolegom na provizórny most a hodil lano mužovi na palube. Napokon sa do komory spustil do rebríku. Dostal sa na potápajúcu sa loď a vyslobodil z nej námorníka, na hrádzi mu potom poskytli prvú pomoc.

Emil Šimek - jediný člen posádky, ktorý prežil nehodu remorkéra Ďumbier na Dunaji.
Emil Šimek - jediný člen posádky, ktorý prežil nehodu remorkéra Ďumbier na Dunaji. Foto: TV Markíza
 

Plavba na Dunaji dočasne pozastavili, vrak remorkéru sa podarilo nájsť až 28. októbra, vytiahli ho až v roku 1997. V januári 2002 odhalili ôsmim slovenským námorníkom pamätnú tabuľu.

Pamätná tabuľa ôsmim slovenským námorníkom, ktorí zahynuli počas tragickej nehody remorkéra Ďumbier (28. januára 2002).
Pamätná tabuľa ôsmim slovenským námorníkom, ktorí zahynuli počas tragickej nehody remorkéra Ďumbier (28. januára 2002). Foto: TASR - Ivan Majerský
 

Nehoda bola predmetom viacerých súdnych sporov. Kauza sa skončila dohodou zúčastnených strán v máji 2002. Žalované strany Rakúska republika a akciová spoločnosť Verbund-Austrian Hydropower vyplatili poškodeným spolu približne 2,954 milióna eur.

Z tejto sumy dostala anglická poisťovňa The Standard Stemship Owner 40,6 percenta, Slovenská plavba a prístavy, a. s., Bratislava 36,1 percenta, pozostalí 12,1 percenta a holandské poisťovacie spoločnosti 11,2 percenta.

 


VIAC Z Domáce