25. 05. 2016 19:35 | BRATISLAVA/Tv Markíza

Zákazku za milióny dostane konzorcium firiem bez verejnej súťaže. Patrí tam aj Váhostav

Z 227-miliónovej zákazky sa tak veľmi rýchlo stáva biznis za 320 miliónov eur.

Začiatok razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová.
Začiatok razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová. Foto: TASR

Miliardové zákazky pri stavbe diaľnic sa predražia ešte viac. Podľa zistení si stovky miliónov navyše si vyžiada stavba dvoch tunelov na severe stredného Slovenska.

Zarobí aj Váhostav

Politici chcú zákazku na jednom z nich dať súkromnej firme bez verejnej súťaže. Ide o obchvat Ružomberka, ktorý sa bez navýšenia prostriedkov nezrealizuje.

„V tejto chvíli sa bavíme o navýšení zhruba nejakých sto miliónov eur. Takže budeme hľadať zdroje financovania. Je možné, že to budeme riešiť aj z európskych prostriedkov, pretože v zásade táto zmena je výnimočná situácia, je to zmena, s ktorou nikto nepočítal," povedal minister dopravy Roman Brecely (#Sieť).

 

V tuneli sa vraj nedá vŕtať, pretože sa nachádza v nestabilnom svahu, bude potrebné, aby sa ťahal inou trasou. Zákazka a sto miliónov eur má bez tendra spadnúť do lona konzorciu súkromných firiem Váhostav SK Juraja Širokého a OVL ŽS z Brna. Tie sú na stavbe už dnes a peniaze si rozdelia medzi sebou. Zdroj blízky Váhostavu tvrdí, že drvivú väčšinu dostane česká spoločnosť, keďže tá má na starosti tunelovanie.

„Ak všetko prebehlo v poriadku a Komisia povolí financovať tento projekt z európskych peňazí, tak môžeme pokračovať asi aj s existujúcim zhotoviteľom. Ale priznám sa, teraz varím z vody, nepoznám úplné detaily," vysvetlil vicepremiér pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD).

Ojedinelý prípad

Z 227-miliónovej zákazky sa tak veľmi rýchlo stáva biznis za 320 miliónov eur. Nemusí pritom ísť o posledný prípad, štátny tajomník ministerstva dopravy Arpád Ersék (Most-Híd), povedal, že to je vo hviezdach. Druhý muž ministerstva dopravy ale nemusí hľadať odpoveď vo hviezdach. Stačí sa pozrieť na úsek spájajúci Turiec s Liptovom, ako inak - s ďalším tunelom.

„Na úseku Turany - Hubová, sa môže cena vyšplhať do výšky 900 miliónov eur, ak sa zmení trasovanie," odhadol pre Denník N šéf Národnej diaľničnej Róbert Auxt.

To je o 200 miliónov viac, než sa doteraz počítalo. S predražovaním diaľničných tunelov má Slovensko bohaté skúsenosti. Oveľa viac, ako hovoril pôvodný rozpočet, sme zaplatili napríklad za tunel Branisko. No a o 500 miliónom vtedajších slovenských korún prekročil rozpočet aj tunel Sitina v Bratislave.

Komentáre ( 0)