26. 05. 2016 19:01 | BRATISLAVA/Tomáš Velecký

Ak vám banka ešte nezvýšila poplatky, zrejme vás to čaká čoskoro

Biznis s drahými hypotékami sa skončil. Šéfovia bánk musia peniaze naháňať inde.

Platenie účtov a hypoték - ilustračná snímka
Platenie účtov a hypoték - ilustračná snímka Foto: Shutterstock.com

Dve banky zvýšili poplatky, tretia to urobí o mesiac. A časom sa zrejme pridajú aj ďalšie. Biznis s drahými hypotékami sa skončil a banky potrebujú zháňať peniaze inde ako doteraz. Nové sadzobníky poplatkov sú signálom oveľa väčších zmien.

Biznis s drahými hypotékami sa skončil. Šéfovia bánk musia peniaze naháňať inde. Dve banky už zvýšili poplatky, tretia to urobí o mesiac. Národná banka si myslí, že to môže byť len začiatok.

Prísť do banky a zaplatiť vkladom na účet napríklad za mobil. Od júla si za to tretia najväčšia slovenská banka vypýta poplatok 3 eurá. Dvakrát viac než si pýta dnes. „Jednotkové náklady, či už na transport alebo poistenie hotovosti, každoročne narastajú. A v podstate tieto náklady presahujú aktuálnu výšku poplatkov," vysvetlila hovorkyňa Tatra banky Zuzana Povodová.

Iná banka sa rozhodla zvýšiť poplatok za výber peňazí kreditkou z bankomatu. „Kreditná karta nie je určená prioritne na výber z bankomatov. Na výber z bankomatov je určený iný typ karty," povedala hovorkyňa UniCredit Banky Zuzana Ďuďáková.

Zdražovania prišli potom, ako zisk bankového sektora začal prudko klesať. Za prvé tri mesiace banky zarobili o 30 miliónov eur menej ako pred rokom.

V prostredí s extrémne nízkymi úrokmi už na hypotékach a úveroch nevedia zarobiť toľko, koľko by chceli. Národná banka Slovenska pripúšťa, že v tejto pre banky neľahkej situácii môžu ich manažéri vidieť záchranu práve vo vyšších poplatkoch.

„Samozrejme, že môžu byť tou náhradou. Úrokové príjmy u nás predstavujú tú podstatnú časť tvorby zisku - až 70 percent. A v iných krajinách je to menší podiel, je to zhruba pol na pol, pokiaľ ide o poplatky a úrokové príjmy. Takže určite tento trend tu bude prítomný," konštatoval šéf dohľadu nad finančným trhom NBS Vladimír Dvořáček.

To, čo ľudia vnímajú ako zvyšovanie poplatkov a banky prezentujú ako kozmetické úpravy, je v skutočnosti signálom oveľa väčších zmien vo vnútri bánk. Tie totiž zistili, že jednom klientovi a jednom produkte už nevedia urobiť taký biznis ako robili v minulosti. A preto sa rozhodli pre jedného klienta toho "ušiť" oveľa viac.

Téme sa venoval Tomáš Velecký.

 

Komentáre ( 0)