27. 04. 2017 14:27 | BRUSEL/TASR

Brusel nás pokarhal za legislatívu v ťažbe a predaji dreva

Európske nariadenie sme mali zapracovať do 3. marca 2013.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Európska komisia predstavila vo štvrtok (27. 4.) pravidelný mesačný súbor rozhodnutí týkajúcich sa prípadov porušenia európskej legislatívy zo strany členských štátov EÚ. Voči postupu Slovenska má Brusel tentoraz výhrady iba v oblasti životného prostredia, a to pri ťažbe a obchodovaní s drevom.

Cieľom právnych rozhodnutí, ktoré sa týkajú rôznych odvetví a oblastí politiky EÚ, je zaistiť riadne uplatňovanie práva EÚ v záujme občanov a podnikov. Aprílový balík EK obsahuje 11 podaní na Súdny dvor EÚ, štyri formálne výzvy, 45 odôvodnených stanovísk a ukončenie dvoch konaní vrátane jedného voči Slovensku.

Komisia okrem toho ukončila konania v 155 prípadoch, v ktorých sa problémy týkajúce dotknutých členských štátov vyriešili bez toho, aby exekutíva EÚ musela v týchto konaniach pokračovať.

V oblasti životného prostredia EK v odôvodnenom stanovisku vyzýva Slovensko, aby zvýšilo úsilie o dosiahnutie súladu s právnymi predpismi EÚ na boj proti obchodovaniu s nezákonne vyťaženým drevom.

V nariadení EÚ o dreve z roku 2010 sa zakazuje uvádzanie nelegálne vyťaženého dreva na európsky trh a stanovujú sa povinnosti hospodárskych subjektov, ktoré po prvý raz uvádzajú drevo a výrobky z dreva na vnútorný trh EÚ, ako aj povinnosti obchodníkov.

Slovensko malo toto nariadenie zapracovať do vnútroštátnej legislatívy do 3. marca 2013. Slovenské orgány však neposkytli dôkazy, pokiaľ ide o pravidlá týkajúce sa sankcií v prípade porušenia tohto nariadenia, aby sa zabezpečilo jeho účinné uplatňovanie. Komisia ešte v decembri 2016 zaslala formálnu výzvu a ak Slovensko do dvoch mesiacov nebude reagovať, môže byť podaný návrh na Súdny dvor EÚ.

Uzavreté právne postupy sa týkajú Grécka a Slovenska v prípadoch ochrany spotrebiteľov kupujúcich motorové vozidlo v inom členskom štáte Únie. Na základe konania EK slovenské orgány vo februári 2017 upravili svoje právne predpisy, čo viedlo k zníženiu zdanenia ojazdených vozidiel zakúpených v iných členských štátoch.