30. 07. 2018 10:35 | BRATISLAVA/kacs

Prieskum hovorí jasne. Slováci sú na čistotu a hygienu náročnejší ako Európania

Čistiace prostriedky nakupujeme v akcii, menej nás však už zaujíma, či obal možno recyklovať.

Vysávač a upratovanie
Vysávač a upratovanie Foto: shuterstock.com

Slováci sú v nárokoch na čistotu a hygienu náročnejší, ako je európsky priemer. Stále častejšie využívame umývačky riadu a vysávame viac ako Európania. Dokazujú to výsledky celoeurópskeho prieskumu spotrebiteľského správania Medzinárodnej asociácie pre detergenty a čistiace prostriedky, ktorej členom je Slovenské združenie pre značkové výrobky. Prieskum sa realizuje každé tri roky, tentokrát zisťoval údaje v 23 krajinách na vzorke viac ako 4600 ľudí.

Za ostatné obdobia sa zvýšila miera využívania umývačiek riadu. Celkovo v rámci Európy viac ako 64% domácnosti vlastní a pravidelne využíva umývačku riadu. V tomto smere došlo k nárastu oproti minulosti o 4 percentuálne body. Z celkovej frekvencie za týždeň sa v priemere plne naplnená umývačka spustí až 4,4-krát. Z prieskumu vyplynulo, že umývačky riadu v rámci Európy napĺňame najčastejšie na 92% kapacity.

Na Slovensku využíva umývačky 38% domácností. Slováci ich mierne častejšie spúšťajú, a to v priemere 5,1-krát za týždeň, z toho 46% umývačku spúšťa, keď je naplnená takmer celkom alebo aspoň na tri štvrtiny.

Na porovnanie, pokiaľ ide o upratovanie v rámci domácnosti, sme na tom mierne lepšie ako priemer Európy. Klasické vysávanie aspoň raz za týždeň vykonáva 84% Európanov, pričom na Slovensku je to 87% ľudí. Aspoň raz denne sa vysáva v 8% slovenských domácností, čo je mierne viac ako priemer EÚ (7%).

„Realizovaný európsky prieskum ukazuje, že čistota je kľúčovým aspektom toho, aby sme sa niekde cítili dobre. A to platí tak pre domácnosť, ako aj keď si vyjdeme do reštaurácie alebo prespíme v hoteli. V tomto ohľade sú Slováci náročnejší ako priemer Európy," komentuje výsledky prieskumu výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.

Čistiace prostriedky nakupujeme v akcii

Pokiaľ ide o motiváciu k nákupu čistiacich prostriedkov, stále sú najzaujímavejšie akcie. Rozhodujú u 71% spotrebiteľov v rámci EÚ a 74% v rámci Slovenska. Obdobne vysoko hodnotíme aj značku (60%) a bezpečnosť (57%). Pre Slovákov je ďalej dôležitá aj vôňa prostriedku (80%), malé množstvo potrebné na jedno umytie (67%), ako aj jednoduchosť použitia, či forma prostriedku (69%).

Otázky udržateľnosti a životného prostredia, žiaľ, zaostávajú, hoci aj tu je mierny nárast oproti minulosti. Dnes 37% spotrebiteľov na Slovensku zaujíma, či obal je možné recyklovať, v rámci Európy je to 40% opýtaných.

Čistota a hygiena v kuchyni je pre Európanov veľmi dôležitá. Dokonca 94% považuje čistotu riadov za tak dôležitú ako samotnú kvalitu potravín, ktoré konzumujú, a to nielen v rámci domácnosti, ale aj v reštauráciách, hoteloch, či v nemocniciach.

Medzi spotrebiteľmi došlo k nárastu počtu tých, ktorí zámerne hľadajú na čistiacich prostriedkoch informácie ohľadom životného prostredia a udržateľnosti. Až 51% využíva na umývačke programy šetriace vodu, pričom 33% pravidelne kupuje a využíva udržateľné čistiace prostriedky.

Komentáre ( 0)