11. 01. 2019 11:33 , článok bol aktualizovaný 11. 01. 2019 13:07 | BRATISLAVA/TASR

Odborové organizácie pri ŽSR vyhlásili štrajkovú pohotovosť, svoje aktivity chcú stupňovať

Dôvodom je prístup zamestnávateľa ku kolektívnemu vyjednávaniu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Odborové organizácie pôsobiace pri Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) v piatok vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Dôvodom je prístup zamestnávateľa ku kolektívnemu vyjednávaniu.

Odbory chcú týmto vyhlásením upozorniť na "ohrozenie sociálneho zmieru" skončením sa platnosti kolektívnej zmluvy ŽSR na roky 2017 - 2018 dňom 31. decembra 2018 a vydaním jednostranného vnútorného nariadenia generálneho riaditeľa. Týmto nariadením sa podľa odborových organizácií rozhodol autonómne a bez dohody so sociálnymi partnermi garantovať ním vybrané benefity. 

"Keďže snahy odborových organizácií o hľadanie kompromisov a pozvania za rokovací stôl sú zo strany ŽSR odsúvané, vstupujú odborové organizácie 11. januára 2019 od 10.00 h do štrajkovej pohotovosti," uvádzajú vo vyhlásení.

Organizácie vyzvali ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa osobne začal zaoberať vzniknutou situáciou v ŽSR. "V rámci vyhlásenia štrajkovej pohotovosti budú odborové organizácie organizovať ďalšie protestné akcie a stupňovať ich intenzitu," deklarovali.

Zamestnanci ŽSR si podľa odborových organizácií zaslúžia sociálne istoty, spravodlivé mzdové ohodnotenie a primerané pracovné podmienky, ktoré im v právnom štáte môže garantovať iba platná kolektívna zmluva cez fungujúci a rovnocenný sociálny dialóg.

Ministerstvo požiadavky zamestnancov registruje

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR registruje požiadavky zamestnancov železníc na zvýšenie financovania a spravodlivé mzdové ohodnotenie. Uviedla to hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká v reakcii na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti odborovými organizáciami pôsobiacimi pri Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR).  

Zdôraznila, že do sektora železničnej dopravy je každoročne v rámci zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme a zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry alokovaných približne 500 miliónov eur. K tomu podľa nej treba prirátať aj finančné prostriedky zo zdrojov Európskej únie (EÚ).

"Samozrejme, sme si vedomí investičných dlhov, ktoré vznikli z dôvodu podfinancovania železničnej dopravy u nás najmä v 90. rokoch. Práve preto postupne pracujeme na náprave a modernizácii, ktorú považujeme za kľúčovú pre zlepšovanie služieb v tomto sektore," dodala Ducká s tým, že práve ŽSR aj v tomto roku získali v rámci rozpočtu o 20 miliónov eur viac. 

Tieto peniaze by tak podľa slov hovorkyne mali tiež pomôcť zlepšiť situáciu v železničnom sektore a prispieť aj k finančnému ohodnoteniu železničiarskych profesií.

Komentáre ( 0)