08. 09. 2019 12:10 | BRATISLAVA/TASR

TOP reťazce na Slovensku: Trh ovládli zahraničné a zarobili 1,5 mld eur

Tie s domácim kapitálom stagnovali.

Obchodné reťazce na Slovensku.
Obchodné reťazce na Slovensku. Foto: koláž TV Markíza/TASR

Najväčším maloobchodným potravinovým reťazcom s obratom nad 100 miliónov eur vlani vzrástol oproti roku 2017 obrat o 3,7 %. Obchodná marža týchto obchodníkov sa medziročne zvýšila o 5,8 % a dosiahla 1,5 miliardy eur.

Najväčším reťazcom zostalo aj naďalej Tesco, no najziskovejším obchodníkom bol Lidl. Obchodné reťazce s nemeckým kapitálom posilnili svoje pozície, domáce siete stagnovali a znižovali svoj majetok, vyplýva z aktuálnej analýzy FinStatu.

"Nemci utužujú nadvládu, domáce siete pália kapitál," zhodnotil výsledky obchodných reťazcov hlavný analytik FinStatu Pavol Suďa.

Najväčší maloobchodník u nás je nemecký podnikateľ

Najväčší maloobchodník na Slovensku je nemecký podnikateľ Dieter Schwarz, ktorý ovláda predajné siete firiem Lidl a Kaufland. Schwarzove reťazce v účtovnom roku 2018, ktorý sa skončil k poslednému februáru, dosiahli tržby dovedna vyše 2,34 miliardy eur a čistý zisk 160 miliónov eur. Britské Tesco skončilo rok 2018 s tržbami 1,43 miliardy eur a čistým ziskom 49,78 milióna eur.

Nemecký kapitál kontroluje aj maloobchodnú sieť spoločnosti Billa. Tá však za Lidlom i Kauflandom výrazne zaostáva nielen celkovými tržbami vo výške 607 miliónov eur, ale aj čistým ziskom, ktorý bol v minulom roku na úrovni 6,2 milióna eur.

Slovenským reťazcom klesol obrat

Menej, ako vedúcej trojke Tesco, Lidl a Kaufland, sa darilo domácim reťazcom. Napríklad úhrnný čistý zisk všetkých družstiev Coop Jednota klesol vlani pri obrate 1,166 miliardy eur o 17 % na 8,66 milióna eur, najmä pre nárast osobných nákladov a odpisov.

Zníženie zisku zaznamenalo niekoľko členských družstiev, niektoré prehĺbili stratu či znížili vlastné imanie. Ďalšie domáce reťazce Kačka s obratom 150,9 milióna eur a Terno s tržbami 140,8 milióna eur sa prepadli do straty 4,7 milióna eur a 11,4 milióna eur.

Pozitívnym príkladom úspešného domáceho maloobchodníka je podľa Suďu prešovský Milk-Agro, ktorý v súčasnosti prevádzkuje 195 maloobchodných predajní a 31 predajní cash & carry. Vlani firma dosiahla tržby za predaj tovaru prevyšujúce 116,6 milióna eur a zaknihovala zisk 1,39 milióna eur.

FinStat v analýze porovnával osem maloobchodných reťazcov, ktorých individuálny obrat v roku 2018 prevýšil 100 miliónov eur.

Komentáre ( 0)