24. 09. 2019 10:45 , článok bol aktualizovaný 24. 09. 2019 16:40 | BRATISLAVA, ATÉNY/TASR

Medzi klientmi Thomas Cook sú aj Slováci, takto získate späť refundáciu

Thomas Cook odporúča zákaznikom necestovať, ak majú termín odletu do 30. septembra

Zamestnanec britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook sa rozpráva s cestujúcimi na letisku v Palma de Mallorca.
Zamestnanec britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook sa rozpráva s cestujúcimi na letisku v Palma de Mallorca. Foto: TASR/AP

Medzi klientmi britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook, respektíve jej dcérskymi spoločnosťami, sú aj slovenskí občania v Turecku, Mexiku a na Cypre. V utorok o tom informoval rezort diplomacie.

 

„V súčasnosti sa v takejto situácii nachádzajú naši občania na Cypre, kde už osem vycestovalo do SR a 12 zostalo v hotelovom zariadení. Ďalšia skupina je v Turecku (20) a menšia skupina je v Mexiku (5),“ spresnil riaditeľ tlačového odboru ministerstva Juraj Tomaga.

Rezort odporúča občanom sledovať webovské sídla ich cestovných kancelárií, kontaktovať delegátov CK a v prípade potreby konzulárnej pomoci priamo najbližší slovenský zastupiteľský úrad. Situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s krachom uvedenej cestovnej kancelárie, MZVaEZ monitoruje. Je v kontakte s úradmi v zahraničí, aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

Postup vymáhania refundácie

Ak klient zakúpil zájazd a čaká na termín nástupu, treba kontaktovať cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru, kde si ho kúpil a riadiť sa ich pokynmi, pokračuje rezort diplomacie a Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr v súvislosti s pondelkovým krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook a postupom uplatnenia refundácie.

V prípade, že CA respektíve CK nie je zastihnuteľná, treba sa spojiť e-mailom priamo s príslušným poistným likvidátorom service@allianz-assistance.at  alebo thomascook.at@allianz.com alebo na špeciálnej telefónnej linke 00431/ 525 03 6853.

Ak sú klienti v destinácii a personál hotela žiada od nich doplatok alebo celú sumu za hotelové služby, musí klient o tom informovať poisťovňu, v ktorej má CK uzavreté poistenie insolventnosti uvedené v zmluve o zájazde, a s jej vedomím a súhlasom prípadnú sumu uhradiť.

Po návrate z dovolenky treba príslušné doklady predložiť poisťovni a takto si uplatniť nárok na refundáciu. "V prípade, že dôjde k doprave späť do vlasti, klienti sa musia riadiť pokynmi zástupcov CK a poisťovní,“ doplnili.

Thomas Cook Group v oficiálnom stanovisku neodporúča vycestovať partnerom a zákazníkom v prípade zájazdov s termínom odletu do pondelka 30. septembra vrátane. Médiá o tom informoval o tom zástupca cestovnej kancelárie Pelikán, predajcu leteniek na Slovensku.

Namiesto toho by mali klienti so zakúpenými zájazdmi, na ktoré sa vzťahuje poistenie proti insolvencii, kontaktovať poistného likvidátora, ktorým je rakúska pobočka poisťovne Allianz.

„V Pelikánovi evidujeme objednávky zájazdov a pobytov, ktoré boli, alebo môžu byť ovplyvnené krachom Thomas Cook Group. Všetkých klientov, ktorí sú v zahraničí, alebo by mali vycestovať do konca septembra, sme kontaktovali a poskytli im potrebnú pomoc či informácie," uviedla CK. Zároveň odhadla, že celkovo môžu byť touto situáciou ovplyvnené stovky slovenských dovolenkárov v zahraničí a až tisícky ďalších klientov, ktorí ešte len mali vycestovať.

Rakúska pobočka najstaršej svetovej cestovnej kancelárie sveta Thomas Cook zatiaľ podľa tejto CK oficiálne bankrot neohlásila, v niektorých krajinách však preventívne zastavila predaj zájazdov.

„Náš rakúsky partner pokračuje v obmedzenej prevádzke. Aj my preto musíme počkať na ďalšie informácie, ktoré očakávame v najbližších dňoch," uviedla CK. Všetky nové informácie bude komunikovať klientom.

V súvislosti s vlastnými pobytovými balíčkami a zájazdmi, v ktorých kombinuje aj produkty Thomas Cook Group, od ubytovania, letenky až po doplnkové služby, uviedla, že o svojich klientov sa postará. U dovolenkárov so zájazdmi, ktorí sa nachádzajú v zahraničí práve počas oznámenia krachu, je situácia mierne odlišná.

Cestovka komunikuje, o všetkom bude informovať

„So všetkými klientmi sme v kontakte. Okrem iného komunikujeme aj s hotelmi, ktoré od nich vo veľmi výnimočných prípadoch žiadajú napríklad opätovné zaplatenie zájazdu alebo jeho časti. To im, samozrejme, neodporúčame a žiadame ich, aby sa obrátili na nás čím skôr," priblížila.

Podobných situácií môže podľa CK pribúdať, pretože skrachovaná spoločnosť zvykla záväzky voči hotelom zaplatiť dodatočne, aj s niekoľkomesačným odstupom. Podľa informácií CK by však mali byť spiatočné charterové lety dotknutých dovolenkárov bez zmeny, čiže ich návrat domov by mal byť zatiaľ zabezpečený.

Turisti skrachovanej cestovky Thomas Cook na letisku v tureckej Antalyi.
Turisti skrachovanej cestovky Thomas Cook na letisku v tureckej Antalyi. Foto: TASR/AP
 

Thomas Cook Group priamo alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem, okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen. Do portfólia skupiny patrí aj letecká spoločnosť Condor, ale funguje samostatne.

„Condor zatiaľ nezrušil žiadne lety okrem charterových spojení v rámci dovolenkových balíčkov skrachovaných cestovných kancelárií na 23. a 24. septembra," dodala CK s tým, že sleduje situáciu v segmente leteniek a dovoleniek.

Krach je pre Grécko najtvrdšou ranou od finančnej krízy

Kolaps britského turistického operátora Thomas Cook je pre Grécko najtvrdšou ranou od finančnej krízy spred takmer 10 rokov, napísal to v utorok (24. 9.) grécky ekonomický denník Naftemporiki.

Grécko bolo pre spoločnosť Thomas Cook treťou najväčšou destináciou. V roku 2018 do krajiny dopravila 2,8 milióna turistov.

Grécky zväz podnikateľov v turistickom ruchu SETE odhaduje, že krach Thomas Cook spôsobí gréckemu cestovnému ruchu straty 250 miliónov až 300 miliónov eur. Zväz gréckych hotelierov GTP očakáva straty vo výške 300 miliónov eur.

"To je zemetrasenie so silou 7 a cunami ešte len príde," povedal v pondelok (23. 9.) šéf krétskeho turistického zväzu Michalis Vlatakis pre grécke médiá. Na Kréte malo približne 70 % všetkých firiem podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu kontrakty s firmou Thomas Cook. Len v tomto roku dopravila na Krétu 400.000 návštevníkov. Vlatakis uviedol, že krach britskej cestovky bude mať trvalý vplyv na cestovný ruch v Grécku.

Grécko v roku 2010 tvrdo zasiahla finančná kríza a krajina musela požiadať o finančnú pomoc. Výmenou za tri balíky pomoci museli Atény zrealizovať tvrdé úsporné a reformné opatrenia. Grécka ekonomika sa už dva roky oživuje, pričom cestovný ruch je kľúčovým faktorom. Odvetvie generuje 23 % gréckeho HDP.

Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600-tisíc turistov. Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP.

Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150-tisíc Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21-tisíc zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9 000 v Británii.

Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.

Pozrite si reportáž, ktorú sme o skrachovanej cestovke odvysielali v Televíznych novinách.

 

Komentáre ( 0)