11. 11. 2019 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Vodiči budú čoskoro tankovať nový benzín. Prečítajte si, pre ktoré autá nie je vhodný

Problémom je, že ekopalivo obsahuje alkohol a do benzínu priťahuje vodu.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TV Markíza

Na čerpacích staniciach sa objaví už o pár týždňov nový benzín, ktorý ale nie je vhodný pre staršie autá so spaľovacím motorom. Slovensko totiž od 1. januára začne ponúkať palivo s označením e10.

Jeho zástancovia mu hovoria ekologické palivo, motoristická obec hovorí o zbytočnosti, ktorú jednoducho budete musieť zaplatiť. Novinka na čerpacích staniciach bude obsahovať 90 percent benzínu a 10 percent alkoholu.

Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu hovorí, že toto palivo prispeje k zníženiu emisií CO2, prikláňa sa k nim aj Združenie na výrobu a využitie biopalív.

Podľa Radoslava Jonáša zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív to nie je nič nové. Tvrdí, že až 40 percent ľudí v Európe dnes e10 používa.

Keďže ale ekopalivo obsahuje alkohol, do benzínu priťahuje vodu. A to je problém. „Dochádza k leptaniu alebo k narušovaniu rôznych gumových tesnení, materiály nie sú prispôsobené na toto palivo, dokonca dochádza ku korózii hliníkových častí," tvrdí motoristický novinár Václav Lipavský.

Tieto autá nesmú tankovať e10

Všetky vyrobené autá od roku 2010 sú testované na e10. Nie každý má dnes ale na nové auto a to je hlavný argument odporcov novinky. V zozname vybraných modelov najpredávanejších značiek, ktoré by sa palivu e10 mali vyhnúť, nie sú len staré Felície. Sú tam aj autá, ktoré majú dnes tak 13 až 18 rokov a stále jazdia.

Zoznam vybraných modelov najpredávanejších značiek, ktoré by sa palivu e10 mali vyhnúť.
Zoznam vybraných modelov najpredávanejších značiek, ktoré by sa palivu e10 mali vyhnúť. Foto: TV Markíza
 

Podľa Václava Lipavského okrem toho, že automaticky klesnú ceny týchto áut, tak prídu ďalšie problémy. Napríklad keď vám odíde vstrekovač paliva a vymeníte ho za nový, na ktorý sa vzťahuje záruka.

A to nie je všetko, biozložka, ktorá ide v konečnom štádiu do benzínu, sa dnes vyrába z poľnohospodárskych plodín - a tie zaberajú pôdu určenú na výrobu potravín. Navyše sa pestujú na veľkých lánoch so všetkými ekologickými negatívami vrátane masívneho používania pesticídov.

Dnes podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív zaberá táto monokultúra ročne okolo 6 percent pôdy. Trend bude napriek negatívam pokračovať - o pár rokov má byť povinný podiel etanolu v benzíne 14 percent.

Dnešný benzín, ako ho poznáme s označením e5, si však čerpacie stanice zatiaľ ponechajú, bude vraj o niečo drahší, do kedy sa ale bude predávať, to nikto netuší.

Téme sa venoval reportér Braňo Tomaga.

 

Komentáre ( 0)