15. 11. 2019 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Zákon to neprikazuje, a tak veľa medzimestských spojov nemá bezpečnostné pásy

Tieto spoje však čaká zmena, ktorá má prispieť k väčšej bezpečnosti ľudí. Čo však s linkami MHD?

Bezpečnostný pás v autobuse.
Bezpečnostný pás v autobuse. Foto: TV Markíza

Nehoda autobusu pri Nitre opäť vyvoláva otázky bezpečnosti prímestských liniek. Hoci v týchto spojoch zákon o povinných pásoch nehovorí, dopravcovia si ich od výrobcov žiadajú. Podľa ministerstva dopravy budú možno onedlho povinnosťou.

Na Slovensku a v celej EÚ sú povinné pásy iba v diaľkových medzinárodných a zájazdových autobusoch. Nájdete ich na každom sedadle a po zakúpení lístka vás požiadajú, aby ste sa pripútali.

František Šátor je vodič medzinárodnej linky s 33-ročnou praxou. Hovorí, že by bol najradšej, keby sa cestujúci pripútavali aj v medzimestských spojoch.

Vodič so zapnutým pásom.
Vodič so zapnutým pásom. Foto: TV Markíza
 

Po Slovensku však jazdia aj také spoje, ktoré pásy nemajú vôbec a neprikazuje im to ani zákon. V nich je totiž povolené aj stáť - a pri krízových situáciách sú ich pasažieri vystavení enormnému ohrozeniu. Nasvedčujú tomu aj crash testy.

„Väčšina dopravcov však vybavuje autobusy bezpečnostnými pásmi aspoň na prvých sedadlá a sedadlách za uličkou a posledných sedadlách v autobuse," vysvetlila hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy Eva Vozárová.

Vodič prímestskej linky nemá ale čas každému jednému hovoriť, aby sa pripútal, cestujúcich upozorňuje na sedadlá vybavené pásmi nápis a následne piktogram.

Hoci dopravcovia robia opatrenia nad rámec zákona, otázne je, čo pre svoju bezpečnosť robia samotní cestujúci, niektoré pásy totiž v prímestských linkách vyzerajú ako nové a nikdy nepoužité

Ak je na sedadle pás, cestujúci je povinný sa pripútať Inak dostane v prípade kontroly políciou pokutu.

Podľa ministerstva dopravy čaká prímestské linky zmena a možno budú pásy povinné na všetkých sedadlách. Pásy dokážu zadržať cestujúcich nielen pri čelných nárazoch, ale aj pri prevrátení nabok. Už v tomto smere sa pripravuje zmena legislatívy.

Bez pásov sú aj linky MHD, tie sú však aj ináč stavané. No aj ony môžu po diaľnici v obci ísť aj 80 kilometrovou rýchlosťou. „Je dôležité sa držať počas jazdy, pretože pri vynútenom brzdení ľudia v autobuse padajú a môže dôjsť k zraneniam," hovorí inštruktor autoškoly dopravného podniku Peter Pankrác

Najbezpečnejšie miesta sú podľa neho tie, kde sedíte chrbtom. Dôvodom je to, že v prípade brzdenia sa celá energia prenáša do chrbta.

Tému spracoval Braňo Tomaga.

 

Komentáre ( 0)