22. 11. 2019 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Na stavbu nových úsekov diaľnice ide len zlomok z vybraného mýta

Kontrolóri NKÚ zisťovali, kam smeruje zvyšok.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TV Markíza

Z mýta ide na stavbu diaľnic len každé desiate euro. Najvyšší kontrolný úrad sa pozrel na to, kam prúdia peniaze, ktoré štát vyberá na mýtnom systéme.

Za deväť rokov jeho fungovania sa príjmy vyšplhali na viac ako jeden a pol miliardy eur. Skoro polovica z nich, presne 48 percent končí na účte prevádzkovateľa, 709 miliónov dostala NDS a zvyšok zmluvní partneri. Kontrolórom sa tento pomer nepáči, žiadajú prijatie zásadných opatrení a chcú sa obrátiť aj na políciu.

Mýtny systém funguje na Slovensku od roku 2010. Prevádzkuje ho firma Sky Toll. Konzorcium, ktoré za ňou stojí, najskôr z tendra vylúčili, potom ho zaradili naspäť a vylúčili všetkých ostatných.

O tender sa zaujímala aj Európska komisia, na jej odobrenie sa ale napokon ani nečakalo. Vtedajší riaditeľ NDS Igor Choma povedal, že netreba čakať. „Čakali sme už osem mesiacov a stratili sme príliš veľa prostriedkov," tvrdil.

Na fungovanie mýtneho systému sa pozrelo NKÚ

V rámci kontroly v národnej diaľničnej spoločnosti prišli na to, že polovica príjmov z mýta končí u jeho prevádzkovateľa. „Mýtny systém, ktorý mal prioritne slúžiť na rozvoj cestnej infraštruktúry nenapĺňa svoje ciele. Výber mýta je neefektívny, nehospodárny a míňa sa svojmu účelu," hovorí NKÚ.

Tým bol napríklad výber peňazí, ktoré by sa použili na stavbu nových diaľnic. Počas skúmaného obdobia, teda za roky 2014 - 2018, však na výstavbu smerovala len každé desiate euro. Dokopy to bolo necelých 100 miliónov, za čo sa dá postaviť asi šesť kilometrov diaľnic.

„Vybraté prostriedky NDS používa nielen na rozvoj, ale predovšetkým na prevádzku a obnovu cestnej siete. Znamená to, že peniaze boli a sú využívané v prospech motoristov," konštatovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: TASR
 

Generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy  tvrdí, že systém je podľa názoru kontrolórov nehospodárny, neefektívny, je potrebné prijať zásadné opatrenia, ale s tým ale môže byť problém.

So zmluvou podpísanou počas prvej Ficovej vlády, nepohol doteraz nikto a nepodarilo sa to ani súčasnému ministrovi dopravy Árpadovi Érsekovi. „Keďže je platná do roku 2022, nemôže ju nijako zmeniť. O novom nastavení prerozdelenia príjmov z mýtneho systému sa bude môcť rozhodnúť až po jej skončení a vypísaní novej súťaže, čo už ale bude úloha novej vlády," reagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Opozičný poslanec Ján Marosz (OĽaNO) vyzval ministra dopravy, aby tlačil na to, aby to percento návratu sa okamžite zvýšilo a začal pripravovať transparentné výberové konanie

Michalová nám potvrdila, že NDS rokuje s prevádzkovateľom systému o možnosti zlepšenia podmienok v prospech diaľničnej spoločnosti.

NDS chce konzultácie o novej súťaži rozbehnúť ešte tento rok. Tender však môže byť poriadne komplikovaný, keďže mýto má kompletne pod palcom Sky Toll a v prípade výmeny prevádzkovateľa štátu nezostane ani jediná mýtna brána. „Zaplatili sme 256 miliónov a nemáme ani v súpise majetku tento systém," konštatoval Marosz.

NKÚ tento fakt považuje za veľmi vážnu chybu a hovoríme o možnosti porušenia zákona o povinnostiach pri správe cudzieho majetku

Spoločnosť Sky Toll celú vec odmietla komentovať.

Reportáž spracoval Martin Petro.

 

Komentáre ( 0)