30. 11. 2019 12:15 | BRATISLAVA/TASR

Chcete zameniť drahý účet za lacnejší? Už čoskoro zrejme dostanete tento výpis

Túto povinnosť im predpisuje zákon o platobných službách, ktorým sa do praxe zaviedla eurosmernica PAD.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: Reprofoto: tvnoviny.sk

V týchto dňoch začali niektoré banky posielať klientom výpisy poplatkov. Túto povinnosť im raz ročne predpisuje zákon o platobných službách, ktorým sa do praxe zaviedla eurosmernica PAD (Payment Account Directive).

Podľa odborníkov je výpis pre ľudí ideálna príležitosť, ako drahší účet zameniť za lacnejší, alebo bezplatný.

Ročný výpis poplatkov musia banky posielať bezplatne každému klientovi, ktorý má bežný alebo sporiaci účet.

Prvý výpis za rok 2018 dostávajú klienti len v týchto dňoch a pokrýva obdobie od 5. septembra 2018 do 31. decembra 2018. Ďalšie výpisy podľa zákona budú pokrývať vždy celý kalendárny rok.

"Výpis musí obsahovať nielen celkovú sumu poplatkov, ale aj podrobné údaje vrátane poplatku za vedenie účtu a bankové operácie. Súčasťou neho má byť aj prehľad uhradených úrokov pri úverových splátkach z účtu a pripísaných úrokov zo zostatkov na účte," vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Odborník portálu Finančná hitparáda Martin Švidroň upozorňuje, že výpis poplatkov nie je štandardným výpisom z účtu, ktorý obsahuje prehľad transakcií. Navyše povinnosť posielať ho sa vzťahuje len k osobným účtom, nie k podnikateľským účtom.

"Cieľom výpisu poplatkov je najmä transparentné informovanie klientov a možnosť porovnania poplatkov, ktoré klient zaplatil banke," priblížil Švidroň. Hoci tento výpis môže pomôcť klientom zorientovať sa v ich bankových poplatkoch, mohol by byť podľa Švidroňa ešte lepší.

"Z našich 10-ročných skúseností pri tvorbe porovnávacích nástrojov bánk by klientom tiež pomohlo, keby ročný výpis poplatkov obsahoval aj informácie o podmienkach, ktoré klient musí splniť, aby získal zľavu z poplatku za vedenie bežného účtu. Pretože dnes 50 % až 100 % zľavy ponúkajú takmer všetky banky, ktoré majú spoplatnené účty. A práve v tom je ten háčik, nájsť si tú banku, v ktorej viem podmienky ľahko splniť, a to opakovane každý mesiac," myslí si Švidroň.

Na druhej strane je však výpis poplatkov ideálnou príležitosťou, ako účet vymeniť, ak klient nie je spokojný. "Mať bezplatný účet v banke nie je žiadny problém, takúto možnosť poskytuje väčšina bánk. Bezplatný účet v internetových bankách má svoje obmedzenia napríklad pre nemožnosť hotovostných vkladov, alebo pre slabšiu pobočkovú sieť. Ale aj v regulárnych bankách nie je pre aktívnych klientov problém získať bezplatný účet," doplnil Búlik.

Najvýhodnejšou možnosťou je získať bezplatný účet alebo balík služieb na základe jeho aktívneho používania. Kým v minulosti bola rozšírenou podmienkou vysoká suma na bankovom účte alebo v podielových fondoch, v súčasnosti sú kritériá vo väčšine prípadov nastavené výlučne na aktívne používanie účtu.

Pracujúci človek s vlastným bývaním zvyčajne nemá žiadny problém naplniť kritérium počtu inkás, trvalých prevodných príkazov a platieb kartou. Vo väčšine prípadov nie je problém ani kreditný obrat, čiže súčet súm, ktoré mesačne prídu na účet. Tieto sumy sú zvyčajne pod úrovňou minimálnej mzdy. "Podmienky sú zo strany bánk nastavené skutočne ústretovo," tvrdí Búlik.

Banky sa zároveň snažia motivovať ľudí, aby si nechali iba jeden hlavný bankový účet a využívali v jedinej banke ďalšie produkty banky či pridružených spoločností, ako sú poisťovne a stavebné sporiteľne.

"Banky sa usilujú o krížový predaj a zároveň poskytujú klientom benefit v podobe bezplatného účtu a pohodlného spravovania svojich financií. Jednoznačne platí, že Slováci majú dnes v bankových účtoch veľmi výhodnú ponuku," dodal Búlik.

Komentáre ( 0)