06. 02. 2020 11:54 , článok bol aktualizovaný 06. 02. 2020 14:17 | VRÚTKY/TASR

FOTO: ZSSK predstavila nové elektrické vlaky

Najväčší tender v histórii národného dopravcu prinesie žilinskému a trenčianskemu regiónu spolu 25 elektrických jednotiek.

Na snímke nová elektrická jednotka
Na snímke nová elektrická jednotka Foto: TASR/Erika Ďurčová
Na snímke nová elektrická jednotka
Na snímke nová elektrická jednotka
Na snímke nová elektrická jednotka

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila vo štvrtok vo Vrútkach ucelenú elektrickú jednotku z dielne konzorcia českej Škoda Transportation a slovenskej ŽOS Trnava, ktorú od leta nasadia do prevádzky na trate žilinského a trenčianskeho regiónu.

Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého do prevádzky postupne nasadia dve verzie elektrickej jednotky radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov.

"Trinásť kusov trojčlánkovej s dĺžkou 80 metrov a kapacitou 247 miest na sedenie a dvanásť kusov štvorčlánkovej s dĺžkou 106 metrov s kapacitou 343 miest na sedenie. Elektrické jednotky ešte čaká niekoľkomesačný schvaľovací proces na Železničnom skúšobnom okruhu a na tratiach manažéra infraštruktúry ŽSR. Robíme všetko pre to, aby sme prvých cestujúcich mohli novým vlakom odviezť už pred tohtoročnou letnou sezónou," povedal Hlubocký.

Na snímke interiér novej elektrickej jednotky
Na snímke interiér novej elektrickej jednotky Foto: TASR/Erika Ďurčová
 

Predseda predstavenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina uviedol, že jednopodlažné elektrické jednotky dodávajú nielen pre ZSSK, ale aj pre České dráhy, Lotyšské dráhy a Juhomoravský kraj v Českej republike. "Cestujúci ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky či klimatizáciu. Súpravy ponúknu prehľadný informačný systém s monitormi, wifi, dostatok miesta na prepravu invalidov, detských kočíkov, bicyklov a bezbariérový nástup všetkých cestujúcich," doplnil Brzezina.

"Elektrické jednopodlažné jednotky budú vznikať v úzkej slovensko-českej spolupráci. Okrem prvých dvoch kusov sa budú všetky sériové dodávky vyrábať v úzkej spolupráci s naším partnerom ŽOS Trnava, ktorý sa bude podieľať na montáži a skúškach jednotiek," dodal Tomáš Ignačák z predstavenstva skupiny Škoda Transportation.

Na snímke interiér novej elektrickej jednotky
Na snímke interiér novej elektrickej jednotky Foto: TASR/Erika Ďurčová
 

Najväčší tender v histórii národného dopravcu s objemom takmer 160 miliónov eur prinesie žilinskému a trenčianskemu regiónu spolu 25 elektrických jednotiek. Z Kohézneho fondu Európskej únie je pokrytá suma 134,59 milióna eur bez DPH, zo štátneho rozpočtu je 23,75 milióna eur bez DPH, ZSSK z vlastných zdrojov uhradí 1,64 milióna eur bez DPH.

"Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú v slovenských regiónoch, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce či do školy verejnou dopravou. Je to správna cesta a som veľmi rád, že Európska únia nám pomáha na našej ceste k ekologickejšej doprave," povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd).

ZSSK bude vlakové jednotky nasadzovať na regionálnych tratiach Žilina – Púchov – Trenčín, Púchov – Horní Lideč (CZ), Žilina – Čadca, Čadca – Skalité – Zwardoň (PL), Žilina – Liptovský Mikuláš.

Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká pripomenula, že v rokoch 2010 až 2015 vďaka fondom EÚ pribudlo do slovenských regiónov 100 nových a zmodernizovaných regionálnych vlakov. "V novom programovom období sa realizujú dva projekty obnovy vlakov - spomínaný nákup 25 elektrických vlakov pre žilinský región a nákup 21 dieselových vlakov, ktoré sú postupne nasadzované v okolí Zvolena a Banskej Bystrice. V realizácii je projekt obnovy vozidiel ozubnicovej železnice vo Vysokých Tatrách.

Medzi ďalšie plánované eurofondové investície do železničnej dopravy patrí dodanie a inštalácia systému ETCS do 25 elektrických jednotiek a výstavba troch stredísk technicko-hospodárskej údržby vlakov v Nových Zámkoch, Zvolene a v Humennom," uzavrela Ducká.

Komentáre ( 0)