13. 02. 2020 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Zo Slovenska môže byť Detroit. Automobilky sa sťažujú na rekreačné poukazy či príplatky za sviatky

Strojca rekreačných poukazov Andrej Danko na štvrtkové vyjadrenia priemyslu nereagoval.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Rekreačné poukazy či príplatky za sviatky boli podľa Asociácie priemyselných zväzov v rozpore s medzinárodnými pravidlami. Organizácia, ktorá zastrešuje vyše 400 slovenských zamestnávateľov, preto podáva za porušenie dohovoru sťažnosť. Vládne opatrenia podľa nich znemožnili automobilovému priemyslu konkurovať okolitým štátom.

Aj zo Slovenska sa môže veľmi ľahko stať Detroit. Najnovšia štúdia hovorí, že náklady na prácu rástli oveľa rýchlejšie ako produktivita práce. Zamestnávatelia na Slovensku platia na každých 100 eur hrubej mzdy dodatočné vedľajšie náklady vo výške 37 eur, čo je nad priemerom krajín EÚ. „Podiel vedľajších nákladov práce je v porovnaní s ostanými krajinami pomerne vysoký," myslí si autor štúdie Mikuláš Luptáčik.

Za to môžu napríklad rekreačné poukazy či príplatky za sviatky alebo nočné služby. Boli prijaté poslaneckými návrhmi v skrátenom legislatívnom konaní a zamestnávatelia sa tak nemali možnosť ani brániť.

Podľa dohovoru s Medzinárodnou organizáciou práce je však takéto konanie zakázané, a posielajú preto do Ženevy sťažnosť. „Sľubujeme si od toho, že medzinárodná organizácia práce vyzve slovenskú vládu k tomu, aby tieto poslanecké návrhy v skrátenom legislatívnom konaní neboli možné," konštatoval generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov Andrej Lasz.

Strojca rekreačných poukazov Andrej Danko na štvrtkové vyjadrenia priemyslu nereagoval. Ministerstvo práce však odmieta, že by pri príplatkoch či minimálnej mzde obchádzali sociálny dialóg na tripartite.

Podľa nich je podiel mzdových nákladov na celkových nákladoch zamestnávateľov v automobilovom priemysle na úrovni siedmich až desiatich percent. „Už len z tohto údaju je zrejmé, že mzdové náklady nemôžu ohrozovať konkurenčnú schopnosť tohto dôležitého odvetvia na Slovensku," tvrdí hovorca rezortu Michal Stuška.

Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí, ďalším takmer stotisíc ľuďom dáva nepriamo prácu. Slovensko však do výskumu prispieva minimom, menej už dávajú len Bulhari a Rumuni. A to môže o pár rokov spôsobiť problém.

Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek je presvedčený, že keď sa nič nezmení, tak možno o päť-šesť rokov nám ostanú oči pre plač. „Chcem veriť, že si to uvedomia a je potrebné mať určitú stratégiu a začať čím skôr, lebo čím neskôr, tak o to bude bolestivejšie," dodal Luptáčik.

Nakrúcal reportér Braňo Tomaga.

 

Komentáre ( 0)