12. 05. 2020 19:00 | BRATISLAVA/TV Markíza

Jeden z najkontroverznejších stavebných projektov na Slovensku je o krok bližšie k dokončeniu

O dostavbu tunela Višňové majú záujem štyri konzorciá.

Západný portál tunela Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala.
Západný portál tunela Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. Foto: TASR

Jeden z najkontroverznejších stavebných projektov na Slovensku je o krok bližšie k dokončeniu. O dostavbu tunela Višňové majú záujem štyri konzorciá. Diaľničiari odhadujú, že víťaza by z nich mohli vybrať do konca roka. Po novom úseku diaľnice by sme sa mohli previezť už v roku 2023. Dopravní odborníci už ohľadom termínov takí optimistickí nie sú.

Mal to byť ukážkový projekt, no všetko sa zmenilo na poriadne fiasko. Dopravné kolóny pod Strečnom mal vyriešiť 13-kilometrový úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s najdlhším tunelom na Slovensku.

Jazdiť sa v ňom malo už začiatkom roka, no namiesto toho je stavba stále opustená. Štát z nej vyhodil Talianov, ktorí diaľnicu s tunelom Višňové nedokázali dostavať. „Nech si zbalia kufre a z tejto stavby odídu," povedal vtedajší premiér Peter Pellegrini.

NDS chce všetko uzavrieť do konca roka

Diaľničiari si teraz musia vybrať spoločnosť, ktorá projekt dokončí. Prihlásili sa im štyri vplyvné konzorciá. V jednom prípade sa dokonca hlásia o slovo aj Poliaci. Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka sú tam všetci významní a veľkí hráči na tomto trhu. Tvrdí, že obsadenie týchto konzorcií je dostatočnou zárukou kvality.

„Očakávalo sa, že prídu konzorciá z Poľska, takže z tohto pohľadu to vnímam ako logické vyústenie toho, čo sa na stavebnom trhu na Slovensku deje," tvrdí odborník na dopravu Ondrej Matej.

Archívna snímka.
Archívna snímka. Foto: TASR
 

Podľa Palčáka Národná diaľničná spoločnosť bude teraz konzorciá analyzovať a onedlho nato by sa mala začať ostrá súťaž.

„V súťažnom dialógu budú všetci tí vybraní uchádzači predstavovať konkrétne technické riešenia a na záver predložia aj cenové ponuky," vysvetlila postup hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

Zatiaľ sa počíta s približne štvrťmiliardovým rozpočtom. Cena však nebude jediným kritériom, podľa ktorého sa zvolí víťaz. Toho by v ideálnom prípade chceli diaľničiari vybrať ešte tento rok. Ambíciou NDS je celú súťaž, celé verejné obstarávanie a aj zmluvu podpísať do konca roka. Matej je presvedčený, že ak dôjde k námietkam, tak je to absolútne nereálne.

No a kedy by sme mohli po novej diaľnici obísť Strečno? Stále vraj platí ešte odhad bývalého ministra dopravy Ápáda Érseka - teda do roku 2023.

Ak by sa totiž diaľnica dokončila až po tomto termíne, môžeme prísť o eurofondy, ktoré sú určené na výstavbu. „V kompletnej podobe nebude v roku 2023 hotový. Môžeme sa baviť o nejakom dočasnom, provizórnom riešení jedného jazdného pruhu, bez ďalších objektov, len preto, aby sme o tie eurofondy neprišli," myslí si Matej.

Naopak, Palčák verí, že tentoraz to dialničiari všetko zvládnu.

Tému dlhodobo sleduje reportér Lukáš Zuzelka.

 

Celé Televízne noviny si pozrite na markizaplus.sk.