16. 09. 2020 14:29 | BRATISLAVA/TASR

Zoznam ciest, ktoré sa začnú stavať alebo opravovať. Prioritou je obchvat Levíc

Rozostavané stavby nebude ministerstvo brzdiť.

Na archívnej snímke kruhový objazd v Leviciach.
Na archívnej snímke kruhový objazd v Leviciach. Foto: TASR

Prioritou výstavby ciest pre nasledujúce roky budú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy podľa ich využitia, príslušnosti k medzinárodným koridorom, kritéria hodnoty za peniaze, a tiež podľa spoločenskej priority. Povedal to v stredu po rokovaní vlády minister dopravy Andrej Doležal.

Rozvoj cestnej siete by podľa neho nemal podliehať politickým zadaniam, alebo podľa príslušnosti kompetentných k niektorému regiónu. "Chceme stavať podľa jasných priorít," uviedol minister. Posudzovanie priorít výstavby však nie je iba o dopravnej intenzite.

Metodika na rozhodovanie o prioritách výstavby ciest je podľa ministra oveľa komplexnejšia. Vláda v stredu (16. 9.) schválila zoznam viac ako 100 investičných priorít, na základe ktorého by mal vzniknúť aj harmonogram ich výstavby.

Najdôležitejším kritériom výberu boli podľa ministra dopravné priority. Medzi prvých osem stavieb sa dostali cesty, ktorých kapacita je využívaná na viac ako 80 percent. "Ak je tá cesta preplnená, tak sa dostáva medzi absolútne priority," povedal Doležal.

Zoznam prioritných ciest, ktoré by sa mali stavať.
Zoznam prioritných ciest, ktoré by sa mali stavať. Foto: Ministerstvo dopravy a výstavby SR
 

Na ďalšie miesta ministerstvo zaradilo cesty, ktoré patria do medzinárodných koridorov. Od 18. miesta sú potom zoradené stavby podľa kritéria hodnoty za peniaze a podľa spoločenských priorít - vplyvu na nezamestnanosť či rozvoj regiónu. "Ak je to spoločenskou prioritou, tak sa projekt dostane vyššie," povedal Doležal. Rozostavané stavby ministerstvo brzdiť nebude.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Foto: TASR
 

Nevyhnutné projekty na realizáciu pre nevyhovujúci stav a prekročenú kapacitu existujúcej cestnej siete predstavujú 4,5 miliardy eur. Z toho 78 kilometrov (km) sú nové úseky, 1 323 km cesty prvej triedy, ktoré je potrebné rekonštruovať, a 20 km predstavuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Sencom a Trnavou.

Dokončenie siete TEN-T CORE vrátane severojužného prepojenia má stáť 3,4 miliardy eur, ide o 236 km. "Ďalších 1030 km úsekov za 11 miliárd eur odporúčame realizovať podľa ich spoločenskej priority a rozpočtových možností Slovenska," uviedol rezort v schválenom materiáli.

Viac sa dozviete z nasledujúcej reportáže.

 

Komentáre ( 0)