14. 11. 2020 07:00 | BRATISLAVA/Teleráno, zg

Kam miznú peniaze z peňaženky? Najviac míňame pri tzv. ekonomike všedného dňa

Autorka rovnomennej knihy vysvetlila, ako ročne ušetriť stovky eur.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: WAYHOME studio/Shutterstock.com

Martina Valachová napísala knihu Kam miznú naše peniaze. Motivovalo ju to, že počas prvej pandémie ostala väčšina Slovákov akosi bez peňazí, šokoval ju fakt, že mnohí nemajú takmer žiadne úspory.

Je presvedčená, že každý si vie odložiť, a to aj z toho najmenšieho. Jej analýzy, zistenia, zásady, pravidlá budeme každý štvrtok ponúkať aj divákom Telerána v pravidelnej rubrike.

Valachová vysvetlila, že najviac peňazí sa míňa pri tzv. ekonomike všedného dňa. Podľa jej slov veľa ľudí, keď ráno odchádza z domu, nie veľmi premýšľa, napr. nezoberieme si so sebou vodu alebo niečo na jedenie.

Šetrenie.
Šetrenie. Foto: Teleráno
 

„Ak ostanete zaseknutý napr. v dopravnej kolóne a nebodaj aj s rodinou, zastavíte na prvej benzínovej pumpe a doplníte zásoby - bageta alebo voda. A niečo, čo nás mohlo stáť dve až tri eurá, tak na pumpe to vyjde aj 20 eur. Keď nerozmýšľame a robíme to celý rok, na týchto zásadách vieme stratiť na rodinnom rozpočte okolo 800 až 1 000 eur ročne,“ vysvetlila Valachová.

Hovorí, že ľudia by si mali všetko dopredu naplánovať, vrátane jedla do školy či roboty. „Ľudia začali rozmýšľať už aj nad plánovaním nákupov, k tomu ich donútila doba počas pandémie. Pred koronou sme žili v duchu hesla 24/7, môžem všetko, čo len chcem, dnes je to inak,“ hovorí autorka spomínanej knihy.

Podľa nej princíp ekonomiky všedného dňa je o tom, že ľudia často nerozmýšľali, ako žili v rýchlej dobe. „Niektorí mali dve, tri práce, aby stihli zaplatiť svoje náklady,“ zdôraznila.

„Toto chcem“ a „Toto potrebujem“

Valachová je presvedčená, že ľudia by si mali sami vypracovať akúsi domácu úlohu. Vraví, že by si mali vymyslieť dve virtuálne krabice s nápismi „Toto chcem“ a „Toto potrebujem“. Veľkou nástrahou podľa nej je tzv. Black Friday, pretože ľudia sa dajú nalákať na zľavy a minú aj tie peniaze, ktoré by nechceli.

„Ak mi už neslúži mobil, je jasné, že si musím kúpiť nový. Ak vidím taký, ktorý sa mi hodí k šatám a chcem si ho kúpiť, to je zlý prístup. Priemerný Slovák minie počas Black Friday 200 eur. A napriek týmto návykom, ktoré ľudia majú, viac ako 80 percent Slovákov nemá finančnú rezervu na pol roka dopredu. A to je základ pre všetky náklady, ktoré potrebujete v bežnom živote,“ upozornila v Teleráne.

Ak ľudia majú spomínanú polročnú ušetrenú rezervu, stane sa im niečo vážne, napr. prídu o prácu, ochorejú, tak môžu slobodne rozmýšľať. „Výška vašej rerzervy je miera vašej slobody. Posledné mesiace nás všetkých vytrénovali a postavili do pozoru,“ dodala.

 

Komentáre ( 0)