17. 01. 2021 07:00 | BRATISLAVA/Marcel Marcišiak

Budeme tankovať aj v tomto roku benzín a naftu za euro? Jasná odpoveď analytika

Ceny nepatrne rastú už od konca novembra.

Tankovanie - ilustračná snímka
Tankovanie - ilustračná snímka Foto: shuterstock.com/Alexandru Nika

Ceny pohonných hmôt boli minulý rok na historických minimách. Na Slovensku mohli tak motoristi tankovať naftu pod jedno euro a benzín sa k tejto sume priblížil. Výrazne k tomu prispela koronakríza a nezhody v OPEC, teda v organizácii, ktorá združuje krajiny vyvážajúce ropu.

V tomto roku sa však treba pripraviť na zmenu. Trh sa totiž bude podľa odborníka postupne vracať do normálu, čo sa automaticky odzrkadlí aj na čerpacích staniciach.

„Ceny pohonných hmôt budú v tomto roku vyššie, keďže rok 2020 bol skutočne extrémne zlý a vznikol značný prebytok ropy na trhu,“ uviedol komoditný analytik investičnej spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.

Predzvesťou ekonomického oživenia, ktorý predpokladá zvýšený dopyt po rope, teda rast cien pohonných hmôt, je situácia v Číne a Indii.

„S obnovovaním ekonomického rastu vo svete sa bude zvyšovať i dopyt po rope. Globálne zásoby už klesajú, aj keď sú stále mierne nad dlhodobým priemerom. Napríklad spotreba ropy v Čine je už rekordne vysoká. V Indii je len nepatrne nižšia oproti predkrízovej úrovni,“ doplnil analytik.

Ceny nepatrne rastú už do konca novembra

Ceny už rásť začali. Síce nepatrne, ale zato kontinuálne môžeme tento trend badať už od konca novembra. V súčasnosti liter natankujete v priemere za 1,2 eura a liter nafty za 1,07 eura. Len pre porovnanie - v najlacnejšom období stál benzín 1,07 eura (máj) a nafta 0,99 eura (november).

„Momentálne sa už cena približuje k úrovni 60 dolárov za barel, čo je cena, ktorú by chcel kartel OPEC udržiavať dlhodobo. Rast cien bude postupný. V januári o 1 až 2 centy na liter,“ predpovedá Tomčiak.

Aj keď ceny rastú a rásť budú, stále tankujeme relatívne lacno, hlavne čo sa týka nafty. Napriek tomu za hranicami na všetky svetové strany môžu motoristi natankovať ešte stále lacnejšie. Môžu za to dlhodobo kritizované vyššie spotrebné dane a čiastočne aj vyššie marže distribučného reťazca.


V Maďarsku, Česku, Poľsku, ale aj v bohatšom Rakúsku je benzín lacnejší, nafta je drahšia len v Česku a Maďarsku.