29. 07. 2021 06:00 | BRATISLAVA/Rebeka Kosečeková

Užívanie vitamínov nabralo počas pandémie ozrutné rozmery. Mnohí si ich nevedia ani nadávkovať

Hovorí Tomáš Pagáč, ktorý vedie oddelenie testovania a prevencie slovenskej Antidopingovej agentúry.

Ilustračná foto.
Ilustračná foto. Foto: TVNOVINY.sk

Vrcholoví, ale i rekreační športovci veľmi často siahajú po doplnkoch výživy. Cieľom je zvýšiť svoj výkon, zlepšiť výsledky alebo sa skrátka cítiť lepšie. No nie všetky výsledky, ktoré sľubujú obaly týchto prípravkov, sa naozaj splnia. Niektoré, naopak, dokonca zataja dôležité zložky, ktoré môžu športovcom priniesť pozitívny dopingový nález a nastáva veľký problém.

Preto by sme pri užívaní akýchkoľvek doplnkov mali byť opatrní. Či už hovoríme o stimulantoch alebo vitamínoch. K celkovej kondícii prospieva aj správna strava a podceňovať nemožno ani spánok. Tomáš Pagáč, ktorý vedie oddelenie testovania a prevencie slovenskej Antidopingovej agentúry, vysvetľuje, že dôležité je nájsť pri akýchkoľvek doplnkoch rovnováhu.

Zázračná tabletka na chudnutie neexistuje

Zhodiť pár kíl, dostať sa na želanú váhu, najlepšie čo najrýchlejšie. Spaľovače tukov sú skupinou doplnkov, ktoré pútali pozornosť najmä v minulosti, no miestami „učarujú“ aj v tejto dobe. Opakovane pritom bolo dokázané, že niečo ako zázračná tabletka na schudnutie neexistuje.

„Spaľovače sú často postavené na látke s názvom karnitín. Tú má v tele každý človek. Keď zjeme nejaký tuk, ten sa rozkladá na mastné kyseliny. Pri takomto doplnku sa očakáva, že keď karnitínu užijeme viac, spálime aj viac tukov. No pokiaľ má človek správnu hladinu karnitínu, nepomôže mu, keď ho bude umelo zvyšovať na dvoj až trojitú hodnotu,“ hovorí Pagáč s tým, že stále platí jednoduchá rovnica - ak chce niekto schudnúť, musí vydať viac energie, ako prijal.

Vyhnúť sa tabletkám, dostatočne sa hýbať a pravidelne cvičiť. Ani takýto scenár sa však často nezaobíde bez doplnkov. V tomto prípade sa zasa odborníci stretávajú s prípadmi, kedy človeka láka siahnuť po stimulantoch. Ruka v ruke s fyzickým výkonom idú často stimulanty ako kofeín alebo silnejšie látky, ktoré majú športovca nabudiť, aby vládal viac.

Pagáč upozorňuje, že po ich užití ide kardiovaskulárny systém na plné obrátky, srdce začne rýchlejšie biť a metabolizmus sa čiastočne zvýši a telo môže vydať viac energie.

„Často je to však o tom, že sa človek začne skôr potiť, telo je prehriate. Ja osobne tieto stimulanty neodporúčam. Nie je to totiž také jednoduché, že užijem nejakú látku, vďaka ktorej pôjdu kilá dole,“ približuje.

Tomáš Pagáč.
Tomáš Pagáč. Foto: TVNOVINY.sk/Martin Lachkovič
 

Stimulanty môžu so sebou prinášať okrem želaných výsledkov aj riziko pre športovcov. Prečo? Pagáč sa často stretáva s prípadmi, kedy naši športovci užijú výživový doplnok, ktorý obsahuje zakázanú látku bez toho, aby bola na balení doplnku uvedená.

„Mali sme prípad slovenského volejbalistu, ktorý pred majstrovstvami Európy užil kreatín. Bral ho predtým bežne, no teraz siahol po inej značke. Po testoch bol pozitívny na anabolický steroid, čo bol preňho obrovský šok. Pri vyšetrovaní sa zistilo, že zakázaná látka bola práve v tomto prípravku,“ spomína Pagáč.

Športovec dal tento doplnok sám otestovať do zahraničných laboratórií, Medzinárodná volejbalová federácia spravila to isté. Analýzy dokázali, že steroid sa v stopovom množstve nachádzal v danom kreatíne. „Namiesto toho, aby mal volejbalista štvorročný zákaz športovej činnosti, bol jeho trest skrátený na deväť mesiacov,“ vysvetľuje odborník s tým, že trest sa udeľuje za každých, aj takýchto okolností. „Športovec je jednoducho vždy zodpovedný za to, čo dá do svojho tela,“ dodáva.

Aj vitamíny majú svoje pravidlá

Bohatú ponuku výživových doplnkov dopĺňajú na pultoch aj vitamíny. Najmä po vypuknutí pandémie boli vyhľadávané viac. Mnohí ľudia sa chceli zvýšeným užívaním vitamínov vyhnúť nákaze a zlepšiť si svoju imunitu. Tá je spájaná najmä s vitamínom D.

Pagáč približuje, že keď má dostatok vitamínu, nepotrebuje ho dopĺňať vo forme výživového doplnku. Keď ho má málo, čo býva v zimných mesiacoch, nie je na škodu doplniť ho. Ani tu však neexistuje pravidlo, že ho možno užívať nekontrolovane a čím viac vitamínov zjeme, tým budeme zdravší a viac fit.

„Vždy je dobré konzultovať to so svojím všeobecným lekárom. Ak zistí, že máte nízku hladinu vitamínu D, je dobré si ho doplniť. Je tiež vhodné vrátiť sa za ním aj o mesiac či dva a zistiť, či sa tieto hodnoty zlepšili. Nie každý komerčne dostupný vitamín D môže každému vyhovovať,“ hovorí.

V tele človeka sa „déčko“ produkuje, keď je vystavené slnečnému žiareniu. V období bez slnečných dní je v našom tele iba prekurzor (látka, z ktorej vyniká chemickou premenou výsledný produkt, pozn. red.) ktorý je neaktívny. Ak slnko zasvieti, vtedy sa mení na aktívnu zložku. Ak v lete na slnku trávime dosť času, mali by sme mať vitamínu dostatok.

Pagáč pripomína, že najmä počas pandémie nabralo dopĺňanie vitamínov až ozrutné rozmery. Vitamíny brali aj tí, ktorí to prakticky vôbec nepotrebovali. Platí to aj pre vitamín C, antioxidant populárnejší najmä v chrípkovom období.

„Neznamená to, že tento vitamín máme prijímať v konských dávkach. Vždy platí, že je vhodné dopĺňať ho v jedle, ovocí a zelenine. Ak by ho niekto chcel dopĺňať, je oveľa vhodnejšie, aby ho dopĺňal v nižších dávkach viackrát za deň, ako si dať jednu veľkú dávku ráno alebo večer. ‚Céčko‘ by malo mať čas sa vstrebať, aby sa pri jeho vylučovaní nezaťažovali obličky,“ hovorí odborník.

Vápnik a horčík v jednom doplnku? Nie je to vhodné

S odborníkom je vhodné konzultovať aj to, či a v akých dávkach máme siahnuť po magnéziu alebo vitamíne D. Ak niekoho trápia kŕče, často si sám naordinuje horčík. No Pagáč uvádza, že jeho nedostatok nemusí súvisieť iba s kŕčmi, i keď im dokáže pomôcť.

„Je tiež veľmi dôležité, aký horčík budem užívať. Existuje horčík, ktorý je anorganický, sú to rôzne oxidy a hydroxidy horčíka, ktoré nie sú veľmi dobre vstrebateľné. Potom máme organicky viazaný horčík, hovorí sa mu aj chelátový horčík. V tomto prípade je vstrebateľnosť oveľa lepšia,“ vysvetľuje.

Tomáš Pagáč.
Tomáš Pagáč. Foto: TVNOVINY.sk/Martin Lachkovič
 

S horčíkom súvisí vyhľadávaný vápnik. Hovorí sa o tom, že užívanie vápnika vo výživových doplnkoch môže mať viac rizík ako potenciálnych benefitov. Neplatí pritom, že keď má človek odvápnené kosti, výživový doplnok mu automaticky pomôže. Niekedy má vápnika dosť, no narušené je jeho vstrebávanie do kostí. „A tu prichádza na rad ‚déčko‘. Nie je dobré len na imunitu, no aj smerovania vápnika do kostí. Lekár tieto všetky veci vie, poradí, čo dopĺňať v akej miere a po čase to vyhodnotí,“ hovorí Pagáč.

Dôležitou zásadou je, že vápnik a horčík sa nemajú užívať súčasne. Do tela totiž idú tou istou dráhou. Odborník tiež približuje, že aj keď užívate horčík, dve hodiny by ste nemali užívať potraviny bohaté na vápnik, ako je mlieko, vajcia a podobne, aby mal horčík čas sa vstrebať. „Často sa v praxi stretávame s tým, že máme vápnik a horčík v jednom výživovom doplnku, čo je kontraproduktívne,“ približuje.

Pri doplnkoch stravy je najdôležitejšia strava

Či už hovoríme o vitamínoch alebo mineráloch, Pagáč pripomína, že vždy je najlepšie prijímať ich v jedle. Strava bohatá na zeleninu a ovocie ich zaručí dosť.

„Stretávam sa s otázkami na výživové prístupy. Napríklad na ketodiétu alebo paleo stravovanie, ktoré bolo istú dobu veľmi populárne, alebo surovú stravu. Ako výživový poradca tieto jedálničky ani nerobím. Ľudia totiž nie sú schopní reálne ich dodržiavať. Majú svoju prácu, rodinu, deti. Je náročné venovať čas tomu, aby si niekto pravidelne sám a s prísnym prístupom pripravoval raňajky, obedy aj večere,“ približuje Pagáč.

Hovorí tiež, že ľudí skôr učí, ako potraviny fungujú a ako ich kombinovať. Na začiatok im možno stačí vysvetliť, ako zmeniť „nezdravé“ raňajky na zdravšiu verziu. Keď si to človek osvojí, prehodnotí aj ďalšie chody.

„Drastické zmeny s ketodiétou na mesiac, zhodiť dole päť či šesť kíl a po mesiaci mať jojo efekt vôbec nie je efektívne a správne. Zdravé stravovanie je životný štýl. Nedá sa to robiť na týždeň či dva, no nedá sa naň nabehnúť za jeden deň. Ide o harmóniu životného štýlu a stravovania,“ dopĺňa.

Čítajte aj: Pôrodníčka: Ambulantný pôrod je bezpečný. Slovenskí pôrodníci sa neriadia najnovšími poznatkami