18. 04. 2016 15:22 | BRATISLAVA/Henrieta Hajtová

Prekrížené nohy sú nebezpečné pre naše zdravie

Nohy si prekladáme najmä my ženy, ale tento zvyk majú aj niektorí chlapi.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: TV Markíza

Ak práve teraz sedíte pri televízore s prekríženými nohami, možno si ich po tejto reportáži radšej dáte od seba. Táto poloha je pre naše telo nielen neprirodzená, ale aj nebezpečná. A to hneď z niekoľkých dôvodov.

Nohy si prekladáme najmä my ženy, ale tento zvyk majú aj niektorí chlapi. Obom pohlaviam to môže spôsobiť závraty, kŕčové žily, problémy s kĺbmi či predsunúť panvu. „Keď si predstavíte ten mechanizmus, tak zaťažíme jednak chrbticu, lebo ju neustále naťahujeme s tou jednou dolnou končatinou. Môžeme aj striedať aj druhú dolnú končatinu. Aj tak je to problém," tvrdí športový lekár Pavel Malovič.

Sedenie je pre naše telo neprirodzená poloha, hoci sedíme správne

Podľa ortopedičky Blaženy Brozmanovej bedrový kĺb z ortopedického pohľadu sa dostáva do neprirodzeného postavenia. Toto je jeho prirodzené postavenie a ohyb.To môže viesť až k bolestivému zápalu bedrového kĺbu. Ďalej tento posed nepomáha ani našim cievam. Brzdí krvné zásobenie.

„Všetko, čo nám zaškrtí ten žilový odtok, ktorý vlastne zabezpečuje, žily nám zabezpečujú, že krv sa vracia z periférie končatiny do srdca, tak všetko toto nám vlastne spôsobuje, že sa spomaľuje ten žilový odtok, rozširujú sa tie povrchové žily," povedala predsedníčka Slovenskej angiologickej spoločnosti Viera Štvrtinová.

Pre ženy je však takýto posed typický. Podľa ortopédov sa ho ani nemusíme hneď teraz vzdávať. Keď si raz za čas takto sadneme, nášmu zdraviu to nijako neuškodí. „Ale pokiaľ by z toho bol nejaký zlý pracovný návyk bez možnosti striedania polôh, tak mohlo by to naozaj narobiť výrazné problémy," dodáva Brozmanová.

Najmä, ak takto sedíte viac ako dvadsať minút. Ak už ale takéto problémy máte, pomôže rehabilitácia. Lepšie je však tomu predísť, napríklad správnym sedením. Kardiologička Iveta Šimková prezradila recept. Mali by sme sa posadiť s vystretým chrbtom, ramená zatlačiť dozadu a uvedomiť si, aby náš zadok sa opieral vzadu o operadlo.

A samozrejme, v jednej polohe neostávať dlho. Najmä sedenie je totiž pre naše telo neprirodzená poloha, hoci sedíme správne. „Každých dvadsať minút sa postaviť a tri minúty sa poprechádzať a potom si opäť sadnúť," dodal Malovič.

 

 


VIAC Z My ženy