28. 11. 2016 17:30 | BRATISLAVA/ Reflex

Je lepšia domáca alebo kupovaná detská výživa? Odpoveď lekárky vás prekvapí

Problémom kupovaných výživ je veľké množstvo cukru. Pri tých domácich si treba dať pozor na kupované ovocie a zeleninu.

Je lepšia domáca alebo kupovaná detská výživa? Odpoveď lekárky vás prekvapí
Je lepšia domáca alebo kupovaná detská výživa? Odpoveď lekárky vás prekvapí Foto: Reflex

„Nekupujem detské výživy, pretože nechcem, aby bolo moje dieťa hyperaktívne" - to sú slová mladej mamičky, ktorá pre vysoký obsah cuktov v príkrmoch z obchodu, začala vyrábať svojej dcérke domáce jedlá. Nás zaujímala aj iná dôležitá otázka. Vedeli by aj veľké spoločnosti vyrábať príkrmy bez cukru? Odpoveď Vás zaskočí.

Malá rekapitulácia na začiatok. V predchádzajúcej reportáži sme s odborníčkou ochutnávali a zároveň analyzovali zloženia výživ. Za zdravé rozhodne nepovažovala: regulátory kyslosti, ktoré môžu zakrývať vraj aj defekty potraviny, bravčové mäso vo výžive, kukuričnú múku či iné škroby, vďaka ktorým môže dieťa priberať. No najväčším problémom a to skoro vo všetkých výživách bolo množstvo cukru.

Závislosť na cukre

"Je to závislosť, ktorú ten rodič začne u toho dieťaťa pestovať, čiže vám nesiahne po mrkve alebo jabĺčku, ale siahne po keksíku alebo po sušienke, kde je ten rafinovaný cukor," vysvetľuje Veronika Hanáková, špecialistka na detskú a športovú výživu.

"Tým, že si ho dáme raz, naše telo ho vyžaduje druhýkrát, tretíkrát, desiatykrát a takto sa môžeme stať závislý počas celého života," hovorí Tina Zlatoš Turnerová, expertka na optimálnu výživu. "Až to prepukne k obezite, diabete, cukrovke," dodáva Hanáková.

Výpoveď odborníkov o tom, že si dieťa na cukor rýchlo zvyká, nám potvrdili aj dve mamičky s rozdielnou skúsenosťou.

"Keď som jej doma robila jabĺčkovú domácu nesladenú výživu, tak tú mi vôbec nechcela, zdala sa jej priveľmi kyslá," hovorí naša kolegyňa na materskej Katarína Kulová.

Zatiaľ čo Katka dáva dcére kúpené výživy len príležitostne, druhá mamička ich striktne odmieta. Zaujímavé bolo, čo sa stalo, keď dcéra predsa jednu nečakane dostalo. "Raz jej dala kupovanú výživu stará mama a nezjedla ju celú. Zjedla tak dve tri lyžičky a už potom nechcela a naše domáce zje celé," hovorí mamička, tiež Katka.

Dá sa to aj inak?

Pri tomto probléme ešte zostaneme, chceli sme vedieť, či by výrobcovia veľkoplošne vedeli vyrábať výživy bez cukru.

"Principiálne sa dá pripraviť výrobok aj bez prídavku sacharidu. Dokážeme tak upraviť tú konzistenciu, že by sme tu nemuseli pridávať sacharidy, ale výrobok by bol podstatne drahší. Aj o 50 percent. Každé ovocie a zelenina obsahuje asi 90 percent vody. To je viac menej tekutina, skoro ako džús, ale trošilinku hustejšie. Čiže buď tú vodu odstránime šetrnými technológiami, vyrobíme veľmi kvalitný výrobok bez prídavku, teda škrobov, ale cenovo drahý alebo vyrobíme ten výrobok tak, že k tej šťave alebo tomu pretlaku pridáme škrob alebo polysacharidy a oni nám v podstate vyvolajú efekt zahustenia," vysvetľuje expert na analýzu potravín Peter Šimko.

"Musíme reálne uvažovať, že prídavok sacharidov sleduje primárne zníženie cenovej hodnoty samotného výrobku. Taká je realita," dodáva.

"Nekupujem výživu z obchodu preto, aby som chránila svoje dieťa proti cukru, ktorý je v tej výžive. Ja nepotrebujem, aby bolo moje dieťa hyperaktívne," hovorí mamička Katka.

Príprava domácej výživy zaberie Kataríne asi 2 hodiny. Bežne robieva asi z 5 kíl jabĺk a v pohárikoch jej príkrm vydrží v komore aj pol roka. Nie je to žiadna maturita. Jablká nastrúhame a dáme variť. "Musia sa variť, až po kým nebudú mäkké, potom ich môžeme rozmixovať. Dáme tam ešte trošku škorice, aby to malo trochu inú chuť," hovorí Katka.

Nemusíme čakať, kým to vychladne. Čím je výživa teplejšia, tým lepšie sa uzavrie viečko. Následne necháte odstáť 12 hodín.

Otázkou je, či môže byť poháriková výživa úplnou náhradou stravovania u detí. Možno to viaceré mamičlky prekvapí, ale gastroenterologička nemá nepriateľský postoj voči kupovaným výživám. A to z tohto dôvodu.

"Garantuje, že by to malo byť z kontrolovaných zdrojov, ktoré podliehajú prísnejším hygienickým kontrolám a rozborom ako niektoré bežne dostupné veci. Ide totiž o to, aj z čoho doma pripravujete jedlo pre dieťa. Niekto kupuje tie najkrajšie veľké mrkvy, ktoré môžu obsahovať veľký obsah dusičnanov. Tento zdroj nemusí byť kontrolovaný a môže to byť horšie ako niečo, čo prechádza alebo je v nejakých intervaloch kontrolované," hovorí gastroenterologička Dagmar Székyová.

Inými slovami, lekárka naráža na to, že ani zelenina v supermarketoch nemusí byť výhra v lotérii. A preto doma vyrobená výživa z neprimerane veľkej zeleniny či ovocia nemusí byť omnoho zdravšia ako priamo spracovaný produkt.

Samozrejme, úplne inou situáciou je, keď poznáte zdroj a zeleninu či ovocie kúpite nielen lokálnu, ale aj čerstvú. A práve to je možnosť, pri ktorej sa zhodli všetci oslovení odborníci.

 

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy